Двамата с Милко Кръстев около стогодишнинта на Априлското въстание се
сближихме с Владимир Игнатов от пловдивското село Царацово. Бил известно време
младежки деятел, завършил бе Садовското земеделско училище, той работеше като
автодиспечер в местния Аграрно-промишлен комплекс. Дарен с литературни
наклонности, с жив усет за история
години наред бе събирал всякакви спомени и разнообразни сведения за Бай Иван Арабаджията – един от
най-доверените сподвижици на Васил Левски при изграждането на Вътрешната
революционна организация, „бащата на българските революционерни апостоли” /по
думите на Захари Стоянов/. Общувал бе с неговия син Никола и с внука му
Димитър, с когото се запознахме и ние с Милко. Разпространихме тези спомени в
200-хиляден тираж като поредица в седмичника „Антени”, а сетне той ги събра в отделна книга, която бе издадена в Пловдив през 1998
г. от Издателство „Веда словена”. Ние самите отпечатахме един голям очерк във в. „Поглед” под заглавие
„Мълчанието на Арабаджията” и написахме сценарий за телевизионен очерк, който
бе излъчен неколкократно по Българската нацинална телевизия като предизвика
необикновен отклик сред пловдивчани, дори една строителна бригада прие
Арабаджията за свой патрон и се зае да открие и поддържа гроба му, изоставен
занемарен в градските гробища.
Покрай всичките тия залисии чрез Владо узнахме и за
срещата на наши българи в Ясна поляна с руски толстоисти. Те разказвали за
срещата на младия Алексей Пешков,
наречен по-късно Максим Горки, с великия Лев Николаевич.
„Ние, социалистите,
ще осигурим на народа хляб и други благини!”
- говорел разпалено той на белобрадия мъдрец.
„И какво ще стане с народа тогава?” – попитал го Лев
Николаевич.
Владо ни предаде с руски думи отговорът:
„Разебется и провалится...”
На български:
„Ще се проебе и ще се провали.”
В края на живота си Толстой напрегнато обмисля духовността
на новия век като създава свое евангелие. И тръгва тайно за България.
Написано след Десетата
писателска среща в София за 100-годишнината на Вазовия писателски съюз, която
отбеляза всеобщо отпадане на духовността и усилване на развлекателните дейности
с помощта на мощни технически средства за въздействие най-вече над
подрастващите
Няма коментари:
Публикуване на коментар