сряда, 6 август 2014 г.

НАПРАВО ОТ ИЗВОРА

                  Речникът на българския език – монументално дело на Найден Геров

Копривщенецът Найден Геров /роден в 1823 г. и починал в 1900 г./ остава в българската култура най-вече със своя „Речник на българския език” в пет големи тома, който излиза на бял свят от 1895 г. до 1904 г. – единствен по рода си  паметник на родния ни език.
В предговора към първия том Геров пише:

„НА ЕЗИК, КОЙТО НЯМА КНИЖНИНА, ЗА ДА СЕ НАПРАВИ РЕЧНИК, ТРЯБВА ДА СЕ СЪБЕРАТ  РЕЧИТЕ МУ ИЗ УСТАТА НА НАРОДА, КОЙТО ГО ГОВОРИ.”

В това именно се състои богатството на този речник - думите и понятията в него са взети направо от извора, а не от оскъдните по онова време печатни издания.
По такъв начин възрождиенецът отвръща на Паисиевия призив „Знай своя род и език” в „История славяноболгарская”, писана за „простите орачи и копачи”.
Да добавим и кредото на Преображенеца Отец Матей да се пише „по простому, а не пословешки, както само учените  да разбират”.
Освен това в Речника изобилстват народни песни, поговорки и пословици, които трудно могат да се срещнат в други книги и също в Сборника за народни умотворения , който почва да събира фолклорни и етнографски богатства в по-късните години.
Само в първия том са включени повече от 50 песни:

„Жива и здрава Нова година, тази година и догодина  до амина”;
„Добили рожба Янкула”;
„Отговаря Крали Марко...у момини двори”;
„Гората се раззелени, хайдутите излязоха на Ирин-Пирин планина, при хайдутското кладенче”;
„Либе ми длеч отиде в зелена гора борова”;
„Разболя ми се млад Георги”;
„Не пий, Дргаганке, таз вода”;
„Под дърво лежи млад юнак”;
„На дърво гарван грачеше”;
„Бог да убие попа и Донча, че направиха мост на Дунава”;
„Учи се Герги на книга, хубава книга научи, стана ми Герги граматик”;
„Сън ме бори, сън ме кърши, сън ми не доходи”;
„Манастир съм заправила, та не ми хазна достига манастир да си доправя”;
„Я вземи мене, Стояне – и да съм гола и боса, ала съм барем хубава”;
„Момиче байка аганъм /?/, още си младо, глупаво”;
„Дай ми, Боже, да ся оставя със нея”;
„Той си направи сребърна кола”

Само в първия том!
Не са ли това истински бисери на езика?  А може ли днес да се изпее някоя от тези песни, да се запитаме.



Няма коментари:

Публикуване на коментар