Най-яркият образ на
Православната общност е общото празнуване на Източнохристиянската Пасха по
Юлианския календар.
В церемонията около
получаването на Свещената светлина /Благодатния огън на Велика събота срещу
Великден в Йерусалимския храм „Възкресение”/ още от ХІV-ХV в. са ангажирани
както самият Йерусалимски патриарх /традиционно ортодоксален/, така и
предстоятелите на Арменската, Якобитската /монофизитска/ и Коптскота църква
Това е повтарящ се всяка година своеобразен Събор на Ортодоксията.
Ритуалът е подробно
описан в книгата на Адловский Ф. М. „Святий огонь, исходящий от Гроба Господа
Бога и Спаса нашего Иисуса Христа в день Великой Субботы в Иерусалиме по сказаниям древных и новых
путешественников”. Москва /1887/ и в книгата на Дмитриевский А.Я. „Благодать
святого Огня на Живоносном Гробе Господнем в Великую Субботу”. Санкт Петербург
/1908/. Първото описание на чудото е в книгата на Томас Райт и Хенри Бон „Ранни
пътешествия в Палестина”. Лондон /1848/.
Из книгата на Веселина Вачкова
„Сердикийският събор: 1670 години история и тълкувания”. Изд. „Златен змей”,
София /2013/.
БЛАГОДАТНИЯТ ОГЪН В
ИЕРУСАЛИМСКИЯ ХРАМ СЕ СПУЩА САМО НА ВЕЛИКДЕН
ПО ПРАВОСЛАВНИЯ КАЛЕНДАР.
Няма коментари:
Публикуване на коментар