ЧЕТИРИСТИШИЕ ОТ 1792 Г.
Йеросхимонах
Спиридон, авторът на „История во кратце о
болгарском народе славенском” –
според авторитетната оценка на изследователи на Българското възраждане –
извървява интересна, сложна и показателна еволюция от исихазма на Нямцувската
школа на Паисий Величковски до Паисий Хилендарски, път от християнския
универсализъм към националната идея.
В
личния архив на проф. Иван Дуйчев се съхранява негов неизвестен ръкопис –
безспорно написан с неговата ръка. Той е проучен и публикуван през 1987 г. от
Божидар Райков – книговед и палеограф,
изследовател на старата българска книжнина.
Това
е малка книга с 31 листа в две части, оформена красиво по подражание на руските
и украинските печатни издания от тази епоха, с цветни заставки и начални букви.
Подписът
на автора е „Спиридон йеросхимонах болгарюл”, сиреч „Българин”.
Първата част критикува разпространената в
румънските земи ерес, свързана с т. нар.„умное
делание” като основен момент в теорията и практиката на възраждащия се
тогава в тамошните манастири исихастки мистицизъм.
В
края на Спиридоновото „Послание” при
подписа на автора е поместено едно четиристишие, което в свободен превод на
новобългарски език гласи:
„Бъди благословен, Боже, ако
си ми помогнал да пиша.
Няма да престана да пиша,
докато се представя пред Тебе.
Приемете прочее този плод на
вярата и молитвата
и се молете на Бога от нас.”
При цялата си несръчност и несъвършенство това
четиристишие заслужава да бъде отбелязано като един от първите стихотворни
опити в ранната възрожденска книжнина.
Оказва се, че освен опитен богослов и полемист, нашият габровец е и поет.
Няма коментари:
Публикуване на коментар