понеделник, 2 декември 2019 г.



Пъпна връв
От селските черкви на Предбалкана до Калиманица
„Какво ме връща отново към тези къщи с плочести покриви, където няма ни кино, ни телевизия, а вечер по тесните калдъръмени улички само някакво куче влачи стара обувка, като ръмжи само на себе си? Дали само образът на майка ми? С нея се виждаме вече по два-три пъти в годината…
Има нещо по-силно: Аз искам да доловя в ромона на малкото поточе и в шума на габърите стъпките на търновската болярка Божана, която предпочела полуотшелническото съществуване сред гънките на Предбалкана пред безчестието на друговереца. Време е да залича в себе си спомена за оная нощ, когато кръвожадните тълпи на покорителя нахлули през портите на Търновград и уморени да убиват, заспали под зловещите отблясъци на пожарите. Той сковава мозъка ми, кара ме да се задъхвам, разкъсва ме между светлината и мрака. Трябва да осъзная себе си като продължение на дедите си – иначе рискувам да пропилея живота си безцелно. Отново да се почувствам столичанин – жител на Търновград.
Следва да сведеш нещата до тяхната първичност, за да проникнеш в смисъла им. Аз искам да определя относителното си тегло на човек, роден не изобщо някъде си, а сред старите плочести къщи на Предбалкана, където друговерец не е имало. И където в селските черкви, градени от строители без диплома с колюфичевска закваска, самобитни зографи са представяли свещената история неподозирано свободно – нещо, което не са си позволявали по онези времена нито на Запад, нито на Изток…“
Горната прозаическа миниатюра е писана в първите години от следването ми в Свети-Климентовия университет, месеци след т.нар. карибска криза, когато бъдещето можеше и да не настъпи, когато човечеството бе застанало на ръба на ядрената катастрофа и третата световна война бе на косъм разстояние да се разрази.
Осмелих се да отнеса папка с подобни творения в редакцията на вестник „Литературен фронт“ на Йордан Радичков, подкрепен в намерението си от моя учител по литература в Априловската гимназия Петко Тотев. След двадесетина дена отидох отново да чуя оценката за тях. Посрещнат бях неочаквано внимателно. Радичков бе прочел всичко от папката. Най-много му бе харесала описаната семейна история с първия телевизор „Опера“, който баща ми бе докарал в селцето върху пещерата над Дряновския манастир; още на следния ден той бе замлъкнал и баща ми го бе натоварил отново на шейната в зимния ден с дълбоки снегове, впрегнал бе кравата Роза и кравата Съба да го откара в града на преглед – оказва се, че просто е изгоряло бушончето. Дребна работа, но нали не му разбира човекът, и вълшебното огледало, с което бабите можеха да гледат балета в София всъщност бе усложнило битието им… „Само че – рече ми тогава редакторът Радичков – тези неща се пишат вместо дневник и се оставят задълго в чекмеджето да отлежат, а в зряла възраст могат да се извадят отново и видени с нов поглед, да придобият своя истински вид, достоен за показ пред читатели и публика…“
Послушах съвета, естествено, и скрих творенията си надълбоко за десетилетия.
В годините подир тази среща си обясних защо Радичков бе прочел с такова внимание моите прозаични откъси. Като журналист в младежките си години той бе живял в една и съща квартира с Дамян Обрешков, роден също в селцата около Царева ливада и Трявна, бе гостувал у приятеля си там, за да открие, че тези родови махали от по 20-30 къщи на всеки отделен склон от диплите на Предбалкана крият неподозирани човешки богатства, фолклорни образци, легенди за съкровища и прочие. Блазня се от мисълта,че може би вниманието на мъдреца от Калиманица бе привлякъл моят порив за завръщане към корените, твърде несвойствен за онези години, в които обществото бе увлечено от стремежи към нов живот, далеч от сиромашията, със загърбване редом с това и на традиционните нравствени ценности и достояния.
Последваха години на всякакъв вид натрупвания чрез разнопосочни журналистически пътувания из страната и в странство, включая и с пътуващата книжарница „Матей Преображенски“ във върхови за отечеството месеци около стогодишнината на Април 1876-а, общуване с именити българисти от Европа и по-далечни страни, раждането на единствения по рода си български Кирило-Методиевски вестник „За буквите – О писменехь“ и… „вот на недоверие“ от близки колеги и съратници в редакцията на седмичника „Антени“. Всяко зло за добро! Освободен от грижата за всекидневния хляб, останал насаме, потърсих в чекмеджето оставените да отлежат там миниатюри и по стария съвет на редактора Радичков ги пренаписах. С моя приятел Николай Ликовски осъществихме набързо фолклорния свитък под заглавие „Богородичен хляб“. Художникът Калин Николов помогна за оформлението на книжката. Тръгнах наивно да я предлагам по сборове и панаири – в Троянския манастир, в Драгалевския, другаде.
Веднъж в Народния дворец на културата на някаква сбирка в зала 7 съзрях сред многотията и Радичков. Осмелих се да му припомня за нашата отдавнашна среща в редакцията на „Литературен фронт“. В следващите дни изпратих по пощата на домашния му адрес моя богородичен хляб със съответно посвещение и благодарност, очаквайки нова оценка за прозаическите си отстъпления.
Не след много време двамата с Петко Тотев се срещат някъде из парка около Орлов мост и Радичков, без да го питат, споделя, че в книжката „Богородичен хляб“ имало великолепни работи. По-висока оценка за мои творчески постижения не съм досега получавал. Любопитството е било относно моята скромна личност. Моят учител по литература от Априловската гимназия пояснил с какво съм се занимавал междувременно, поговорили и за други неща. Дали Радичков е направил връзка с гостуването си у близките на Дамян Обрешков и мнението си относно самобитния характер на родовите махали между Царева ливада и Трявна, не знам…
Във всеки случай то бе сетно потвърждение, че търсенето на духовна връзка с предците е най-сигурен белег за творческа същност и само ялови безродници могат да твърдят обратното.
Додатък  съществен
При едно скорошно посещение на Лопушанския манастир получих като дар албума „Йордан Радичков за Северозападния край“ – дело на Милан Миланов (известен като „Милан Революцията“). В нея има откъси от творби на Радичков. Смути ме неговото признание, че в родния му край няма народни песни. Наистина в никакъв сборник с народни умотворения не са представени фолклорни образци от Берковско. В замяна на това там изобилстват всякакви легенди и предания, населени с митични същества и своеобразни люде, неподатливи на външно насилие над личността им. Но като че ли песните и легендите от моя роден край са привлекли вниманието на писателя заради смесицата на езичество и християнство с неясната граница между тях. А нали тъкмо тази смесица привлече вниманието и на италианците, и на скандинавците, напоследък и на бразилците, явявайки се ключ към нашето дълговековно пребиваване на този пренаселен човешки кръстопът, пожелаван от не едно племе, народност или империя, понякога от няколко наведнъж.
Добавен от сборник за Радичков  !!!




Няма коментари:

Публикуване на коментар