"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Бр.
21/Ноември 2005 г.
Църквата „Св. Иван
Богослов“
Наричана
е още и „Св. Иван Летни“. Построена е върху Пчелин камък между XIV и
XVI в. Историческата и културната стойност на тази
скромна църква разкри за науката проф. Стамен Михайлов, като я описа и спаси
част от изчезналите вече художествени образи в нея. В тази църквица той е успял
да фотографира сцената „Причастието на апостолите“.
Относно образа на Св. Богородица в църквата проф. Михайлов пише:
„Дело на талантливи
майстори, образът привлича нашето внимание и със своята художественост и главно
със светлата си колоритна гама, с необикновената свежест на палитрата и с
постигнатата всред този колорит изразителност... Образът ... е обърнат към една
нова епоха – епохата на нашето закъсняло приобщаване към светското изкуство на
европейските народи“.
Също
така, като разглежда другата спомената сцена и нейната динамичност, той пише:
„Ние сме изненадани,
че в малката селска църквица при Пчелинци тази сцена е запазена с първичната си
чистота, с нейния подчертан монументално-експресионистичен характер. Със
силното си емоционално въздействие, което упражнява върху нас, тя ни напомня за
тържествената монументалност на Божествената литургия в църквата Перивлиптос в
Мистра (XIV в.)“.
Своята студия проф. Михайлов завършва с
думите:
„С обнародването на
църквата при с. Пчелинци ние изнасяме на показ един незаслужено пренебрегнат и
забравен паметник от нашето късно средновековие, който отсега
нататък ще заема, надяваме се, мястото, което заслужава между скромните
паметници на религиозната ни архитектура и живопис в Западна България от
ранната епоха на турския феодализъм у нас“.
От
своя страна Димитрина Джонова, която преди двадесетина години също подробно е
проучвала тази църква, пише следното:
„Декоративните
орнаменти и класическите палмети допълват представата ни за художествената
стойност на монументалната стенопис. Стиловите особености, живописната техника
и застъпеният живописен канон дават основание да отнесем църквата към XV–XVI в.
и да я свържем с редките произведения на средновековната българска живопис от
горнострумските и знеполските земи, дело на местни, югозападни живописни школи“.
Благодарение
на тези изследвания църквата е обявена за паметник на архитектурата и изкуството.
(Стр.13)
(Стр.13)
Няма коментари:
Публикуване на коментар