Държава на духа
Философско-публицистичното
понятие се появи с посредничеството на Кирило-Методиевския вестник
За
първи път акад. Дмитрий Лихачов употреби изкованото от него
философско-публицистично понятие за същността на българската култура „държава
на духа“ при връчването на Международната награда „Братя Кирил и Методий“, с
която Държавният съвет на Народна република България го награди за
изключителните му заслуги в развитието на старобългаристиката и славистиката,
за изучаване и популяризиране на делото на братята
Кирил и Методий.
Заедно
с приветственото слово на Тодор Живков през 1981 г. към именития съветски
учен това понятие веднага влезе в съобщенията на Българската телеграфна
агенция, а нашата журналистика го включи в речника на основните си термини.
Няколко
месеца преди това бях в Ленинград. Позвъних по телефона вкъщи на акад.
Лихачов
и той ме покани да му гостувам в дома му на бул. „Шверник“. Дошъл бе също един
от неговите най-добри ученици – Александър Михайлович Панченко, доктор на
филологическите науки, който задълбочено изследва философското наследство на
Йоан Екзарх и през същата година бе в Шумен и Преслав. И двамата ме попитаха за
нашия голям юбилей. Стана дума за награждаването на проф. Роже Бернар с
Кирило-Методиевската награда, за статията на проф. Санте Грачиоти
от Римския университет, отпечатана в „Антени“. В тази статия бе изказана
следната мисъл: онова, което историческата съдба е отнела на България в
политическо отношение, щедро ѝ го възвръща в
областта на културата. Дмитрий Сергеевич попита: „А пише ли Грачиоти
какво значение има българската култура за Русия през ХV, ХVІ и следващите
векове?“. Отвърнах утвърдително. Не пропуснах да
предам и необикновения интерес към първите броеве на Кирило-Методиевския
вестник „За буквите–О писменехь“.
–
Знаете ли – тутакси Дмитрий Сергеевич почна да разсъждава
на глас – понятието „държава“ има твърде различен смисъл през разните векове...
– и приведе примери от руската и от световната история.
–
Понятието „държава“ в Средновековието има по-широк смисъл – продължи Лихачов,
– то е символ на политическото и духовното единство на народа.
Едновременно
разсъждаваше
на глас и Панченко:
–
Да речем през ХVІІ в. България не съществува като политическа система, военна
организация и прочие. Но щом българските книги продължават да живеят в Русия,
Сърбия, Румъния, значи продължава да живее и българската държава, разбирана в
най-широк смисъл...
Дмитрий
Сергеевич продължи:
–
Държавата е била окована във вериги, унизена, но тя не е престанала да
съществува, събирала е вътрешни сили и в края на краищата успява да си извоюва
отново самостоятелност. Нали когато един човек бива затворен в тъмница, той пак
живее, само че при други условия, и не е лишен от способността да мисли.
–
Кампанела написва „Градът на слънцето“ в затвора – представяте ли си, в
тъмницата! – и е запаметил целия текст! – Разбира се, вековете под османско
владичество, или под византийско, са оставили своя отпечатък върху живота на
българската държава – бяха следващите думи на Дмитрий Сергеевич. – Но
представата за нея придобива нравствени форми. Това е много интересно: тъкмо
при тези по-трудни
времена на съществуване, в годините на сериозни изпитания, държавата придобива
предимно нравствен смисъл. Затова огромна роля през Средновековието е изиграла
православната църква,
която приема много от функциите на държавата – просветната, юридическата и
прочие. За България това е особено характерно.
Припомнихме,
че в Българското възраждане духовенството е участвало най-дейно.
–
Ами да вземем Левски! – възкликна Дмитрий Сергеевич. – Той започва с духовното
служение на народа, за да премине към революцията. Левски е една много
привлекателна личност наистина, в най-човешкия смисъл на думата.
Показах
в началния брой на вестника „За буквите“ факсимиле от джобното тефтерче на
Апостола, където на първата страница той собственоръчно е записал тропар за
Кирил и Методий.
След
време бях честит да чуя от устата на Д. Лихачов за първи път произнесено
словосъчетанието „държава на духа“. Тази непобедена и непобедима през вековете
държава, създадена от Кирил и Методий и техните ученици, събра през май 1981 г.
в слънчевата ни столица учени от цял свят на Първия международен конгрес по
българистика.
„Ние празнуваме
1300-годишнината на българската държава, но много столетия тя не е съществувала
– намирала се е под османско иго, под византийско иго. Имаме ли право тогава да
говорим за 1300-годишнина на българската държава? Да, имаме! Защото както културата
на народа бива материална и духовна, така също има държава – външна, материална, с нейната армия, която охранява
страната, управление и т.н., и държава духовна, държава на духа. Външната,
материалната държава България с нейните военни сили и държавна независимост е
била създадена от Аспарух. Държавата на духа в основата си е била създадена от
братята Кирил и Методий.“
Из
словото на акад. Дмитрий Лихачов пред Първия международен конгрес по
българистика, София, 25 май 1981 г.
(Стр. 4)
(Стр. 4)
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Няма коментари:
Публикуване на коментар