Ревност за
просвещение
Петко Р. Славейков създава първото училище „Св. Седмочисленици“ в Ески Джумая (Търговище)
„Джумая юний 1863.
Ние жителите на град Ески Джумая от ревност за народното просвещение
подвизаеми, за да улесним още повече образованието на нашите младежи общо и
единодушно удобрихме и решихме да въздигнем от основи ново едно училище, което
ще носи името на Седмочислениците наши български просветители. По това отваряме
и распис за волна и удължителна помощ и призоваваме всекиго едного от
гражданите родолюбци и чужденци любители на просвещението секи според силата и
волята си да помогне за това богоугодно заведение...“
(Из
Кондиката на Ескиджумайското църковно-училищно настоятелство)
Пътят
на народен учител довежда Петко Рачов Славейков в началото на януари 1863 г. в
Търговище (тогава Ески Джумая). Точно след една година той напуска града. Тоя
кратък период се споменава мимоходом в литературата за него. Но той е равен на
епоха в историята на учебното дело в града на прочутия Ескиджумайски панаир.
Дейна натура, главният учител свиква градските първенци, за да си осигури
тяхната подкрепа за „добре наредено училище“. Привлича по-образовани
младежи и работилия преди него като учител Спиридон Грамадов и съставя
„Програма, която да удовлетворява нуждите на града“. Преподава аритметика,
естествена история, български и турски език, необходим по онова време за
търговията. Той наглежда строежа на класното училище „Св. Седмочисленици“(сега
Исторически музей). Негова е идеята за елипсовидната плоча над входа с надпис:
„Въздигнато с
честолюбивото иждивение на ескиджумайските граждани и посветено в памет на
Свети седмочисленици български просветители“.
Сградата
е един от шедьоврите на архитектурата у нас през Възраждането. На 27 юли 1863
г. училището е осветено. Славейков произнася вдъхновена реч, а учениците му
пеят песен,
съчинена от него за случая. Задоволството на гражданите от работата на новия
учител е изразено с ласкав отзив във в. „България“ от 18 март
1863 г., където четем: „Училищата ни под управлението на главния учител П. Р.
Славейков добре успяват и всинца сме крайно задоволени от него“.
С чувство на гордост във в. „Гайда“, бр. 2 от 30 юни 1863 г., издателят и
редактор Петко Славейков пише: „Прави ся
едно училище на името на Св. Седмочисленици, здание както сега засега в сичката
България второ няма. Очуди ни наистина ревността и щедростта на тукашните
жители“. Голямо събитие в историята на българската журналистика е появата
на първия хумористично-сатиричен вестник „Гайда“, чието мото гласи: „Вестник за
свестяване на българите“. Първият брой излиза на 15 юни 1863 г. Дядо Славейков
надува гайдата от Ески Джумая, а изданието се печата в Цариград през 1863–1867
г. През търговищкия период от живота на Славейков в „Гайда“ излизат 13 негови
стихотворения. Основната им тема е борбата срещу фанариотите. Грижата за
„народните работи“, необходимостта да е в близост до Високата порта, когато борбата
за независима българска църква навлиза в решителна фаза, водят Славейков в
Цариград. Това е истинската причина да напусне града. В Търговище Славейков
оставя незаличима следа. Гражданите наричат школото, в което е работил, „Славейковото
училище“.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Бр. 23/Септември 2006 г.
През
Средновековието съставки от облеклото на аристокрацията преминават в народното
облекло като знак за духовно единство на нацията. Сокаят е царствен и народен
накит-премяна, носен от болярки, дори и от царицата. Свекървата подарява сокая
след сватбеното тържество на първата си снаха с нарочен обичай „Ходене на
сокай“. Носен е в Търновско, Еленско, Дряновско, Тревненско, Севлиевско и в
Македония. През 1814 г. гръцкият владика Иларион Критски забранява носенето му,
понеже той напомня за минало величие. В селцата на Предбалкана обаче жените
успяват да го укрият и го предават на следващите поколения. Понастоящем
оригинален сокай се съхранява само в Тревненския и Габровския градски музей.
Изследван е от проф. Кръстю Миятев и от дряновската краеведка БонкаТихова.
През
1895 г. българският художник, по народност чех, Иван Мърквичка (1856 – 1938)
създава картината „Жена от с. Боженци със сокай“. Негов
модел е хубавицата Рада Андреева. Тя е живяла до 1949 г. и родила 13 деца.
Нейната внучка доц. д-р Радка Абаджиева е преподавател в Икономическия
институт, София, и има същата българска хубост. Рада Андреева подарява
премяната на сина на художника. Той го предава в софийския Етнографски музей.
По време на англо-американските бомбардировки над столицата тя изгаря.
Унищожено е и клишето на картината. Цветно копие отпечатва д-р Петър Цончев в
своята книга „Културното минало на Габрово“.
Жени
със сокай рисува Захарий Зограф върху стенописи в Преображенския
манастир, подсетен от подобни образи в църквата „Св. Ирина“ на село Хотница.
В
Килифарево дълго време този накит е носила жена, известна като Баба Сокайка.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Бр. 23/Септември 2006 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар