„Πολἱτeζ“, не „ἰδιὡτηζ“
В идеалната система на ценностите
усетът за история има най-важно място
Проф. Джанкарло Джираудо
– Как стигахте до необходимостта да
работите върху материал от балканската и българската история и култура?
– Пътищата на различните народи се
кръстосват и за мен е особено интересно да изследвам техните взаимоотношения,
най-общо казано, историческата съдба на народите, които живеят на кръстопът.
– България в това
отношение предлага наистина обилен материал от всякакво естество...
–
Една от моите ранни работи е посветена на „ Повест за Дракула“, известна в цяла
Европа. Тя беше публикувана през 1972 г. и често се цитира в различни научни
съчинения. Дракула ме заинтересува не като национален герой на Румъния, а като
човек на Европа. В миналото той е предизвиквал интереса и на немските
летописци, и на италиански, на английски, на холандски, на тюрколози, на
различни пътешественици.
– Каква друга подобна
личност познавате, която олицетворява с деятелността си строежа на духовни
мостове между Изтока и Запада?
–
Например хърватският доминиканец Вениамин. В края на ХV век той попада в
Новгород. През 1499 г. се появява пълната руска Библия, редактирана от него.
Творбите му са ценни със съчетанието между католическия и православния
светоглед. През 1986 г. аз отпечатах в един сборник, посветен на италианския
историк Ренато Джусти, обширна статия на тема „Френският и венецианският превод
на „История государства Российского“ на Николай Карамзин. Косвено се занимавах
и с Максим Грек, който от Флоренция отива да живее и работи в Русия, като
прекарва дълго време там в тъмница.
– В една своя лекция
в София Вие сравнихте сегашното положение в света с времето при разпадането на
Римската империя...
–
Бележитият английски историк от края на миналия век Едуард Гибън е написал
пространно изследване, озаглавено „Възход и падение на Римската империя“. Той
смята, че първата Римска империя е разрушена отвътре от християните и отвън от
варварите. Оказва се обаче, че те са искали не да
я унищожат, а да я завладеят. Империята пада, но в същото време се възражда и
обновява. Според мен цялата история на Европа – и
Западна,и Източна –
чак до наши дни,
може да се чете върху основата на тези базисни категории: смърт,
обновление и преобразуване на империите. В историята на човечеството обаче
съществуват универсални идеи, които имат непреходно значение. Една от тях е
римската идея за всемирна вселенска империя. Митрополит Дамаскин–
православен духовник от Швейцария, написа ценна статия, посветена насъвместимостта
на универсалното и частното, по-точно на несъвместимостта на частното и
универсалното. Той пише, че от гледна точка на църковната дейност това трябва
да се приложи в реалната политическа практика. Иначе се появяват явления като
разкола
в Българската православна църква, разкола в църквата на
Украйна, войната в Кавказ, Босна и пр. Преобладаващото мнение на Запад е, че
бившата съветска империя е била стабилна благодарение на това, че –
образно казано –
тенджерата е имала похлупак, който сега е изхвръкнал, сиреч само насилието е
крепяло държавата. Сега с особена острота се чувства нуждата от нова
обединяваща идея, но не като „реалния социализъм“ и не като „единното
християнско царство“. Трябва да се намери наистина нещо ново, но то още не е
измислено.
– Следователно трябва
да се познава добре миналото...
– Всяка човешка общност живее благодарение на
своето минало. Който няма минало – той няма и бъдеще. Това американците никак
не искат да го разберат... Идвам до извода, че в страните от Запада постепенно
се губи чувството за история. В този смисъл най-голямото предимство
на българите е тъкмо в живото чувство на хората за история. Аз преподавах 17
години история на Източна Европа в Университета на Венеция. Имах възможност да
следя как се развиват възприятията на студентите. Както съществува перспектива
в пространството, така съществува и перспектива във времето. Ако тази
перспектива бъде разрушена, не може изобщо да има човешко общество, поне в този
смисъл, в какъвто е съществувало досега. В идеалната система на ценностите,
която все още не е изградена, чувството за история заема най-важното място.
Но
във времена, когато се разпадат империи, настъпва неизбежна преоценка на
ценностите и това най-силно засяга младите хора...Сектите, които идват от
Америка, намират прием сред младите хора именно поради търсенето на нова
система на ценности и наличието на явен вакуум. Но какво пише върху банкнотата
на американския долар: „Ние вярваме в Бога“.
Бизнес плюс религия. С добавка от секс и насилие. Подобно съчетание за нас е
неприемливо.
Сектите
всъщност представляват икономически интереси, които са зле прикрити. За да
завладеят икономическото пространство, някои сили старателно се стремят да
внесат душевен смут и объркване сред хората и главно сред младежите. В Италия
подобна ситуация като у вас съществува от 20-ина години. Една частна телевизия
излъчва среднощно предаване подназвание „Плейбой шоу“. На него се показва нова
издание на Библията на италиански. И „Плейбой“ се продава, и Библията се
продава. Всичко се прави, за да върви продажбата. Ала не всичко на този свят се
купува и продава! За мен лично подобно съчетание е доста странно.
– Какъв е Вашият опит
в диалога със сектите?
–
Заради особеностите на нашия италиански темперамент те имаха по-малък успех,
отколкото във Франция например или напоследък в източноевропейските страни.
Помогна ни чувството за история. Ние в Италия сме виждали всичко и не приемаме
всичко насериозно, а с лек присмех: „Хайде де, това вече сме го виждали
неведнъж...“. Известно е, че италианският фашизъм не е като немския. У нас
капиталистическият ред съдържа ясни следи от реалния социализъм в държавната
администрация. В Древния Рим е имало всякакви религии и поклонници, но те
съжителствали мирно. Традицията на търпимостта е наше историческо достояние.
– Гостите на София се
удивяват, че в центъра на днешния град, както се разхождат по улицата, изведнъж
на няколко метра под земята, преминавайки през подлеза, пристъпват само
десетина крачки и попадат в Древна Сердика. Разлика във времето от 14 столетия!
– Струва ми се, че и у нас претенциите
на сектите бързо предизвикват у нашите младежи пробуждане на тяхната генетична
памет. На младите почва да им се струва, че всичко, което им говорят, е
познато, унаследено. Те не го чуват за първи път, а си го спомнят... Преди
няколко години в Италия имаше предложение до Висшия съвет на народното
просвещение да се отмени преподаването на история в училищата. Да бъде
изучавана само съвременността. Това предложение бе отхвърлено, но само с
няколко гласа разлика при обсъждането. Обичам да обяснявам на своите студенти,
че в Древна Гърция има две сродни понятия: „политес“ (гражданин–
човек, който живее съобразно изискванията на
обществото) и „идиотес“ (частно лице, отделен гражданин, несведущ човек)
С проф.
Джираудо разговаря Илия Пехливанов
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Бр. 29/ноември 2008 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар