понеделник, 20 януари 2020 г.


БЪЛГАРСКИ ИМЕНА ВЪРХУ ЗВЕЗДНИТЕ КАРТИ

МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА
„БЪЛГАРИЯ“ №2575
Открита на 4 август 1970 г. в съзвездие Водолей в Кримската астрофизическа обсерватория от Татяна Смирнова.
Наименованието е утвърдено на 13 юли 1984 г. и вписано в циркуляра за малки планети при Смитсъновата астрофизическа обсерватория в Кеймбридж (САЩ).
МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА
“КИ­РИЛ И МЕ­ТО­ДИЙ” №2609
От­к­рита в съз­вез­ди­е­то Во­до­лей на 9 ав­густ 1978 г. в Крим­с­ка­та астрофизи­чес­ка об­сер­ва­то­рия от се­мейс­т­во­то ас­т­ро­но­ми Люд­ми­ла и Ни­ко­лай Чер­них. Дви­жи се във вът­реш­ни­те час­ти меж­ду пла­не­ти­те Марс и Юпи­тер, по-бли­зо до Зе­мя­та, на раз­с­то­я­ние око­ло 330 ми­ли­о­на ки­ло­мет­ра от нея. Диаме­тъ­рът му е око­ло 8 км. Пра­ви оби­кол­ка око­ло Слън­це­то за 3,3 зем­ни годи­ни.
На­и­ме­но­ва­ни­е­то е ут­вър­де­но на 28 март 1983 г. в цир­ку­ля­ра за мал­ки­те пла­не­ти на Меж­ду­на­род­ния цен­тър при Смит­съ­но­ва­та ас­т­ро-фи­зи­чес­ка обсер­ва­то­рия в Кейм­б­ри­дж /САЩ/. В не­го е впи­са­но:
“ИМЕ­НУ­ВАН НА БРА­ТЯ­ТА КИ­РИЛ /827-869/ И МЕ­ТО­ДИЙ /815-885/, “АПОС­ТО­ЛИ НА СЛА­ВЯ­НИ­ТЕ”, ВЕ­ЛИ­КИ СЛА­ВЯН­С­КИ ПРОС­ВЕ­ТИ­ТЕ­ЛИ, ПО­ЧИ­ТА­НИ ГЛАВ­НО ЗА­РА­ДИ СЪЗ­ДА­ВА­НЕ­ТО НА СЛА­ВЯН­С­КА­ТА АЗ­БУ­КА.”
МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА 
“КЛИ­МЕНТ ОХ­РИД­С­КИ” №3903
От­к­ри­та на 20 сеп­тем­в­ри 1987 го­ди­на от Е. У. Елст, Владимир Шкод­ров и Виолета Ива­но­ва на Ро­жен.
На­и­ме­ну­ва­на в па­мет на Кли­мент Ох­рид­с­ки /840-916/, един от пър­ви­те бъл­гар­с­ки фи­ло­со­фи – пос­ле­до­ва­тел на Кон­с­тан­тин Фи­ло­соф, учас­т­ник в миси­я­та в Рим през 868 г. Уче­ник и съ­рат­ник на Ки­рил и Ме­то­дий, той основа­ва учи­ли­ще, в ко­е­то обу­ча­ва над 3500 уче­ни­ци на бъл­гар­с­ка­та аз­бу­ка и по то­зи на­чин доп­ри­на­ся за раз­ви­ти­е­то на бъл­гар­с­кия език.
Та­зи мал­ка пла­не­та е на­и­ме­ну­ва­на “Кли­мент Ох­рид­с­ки” по слу­чай 100-годиш­ни­на­та  от съз­да­ва­не­то на Со­фийс­кия уни­вер­си­тет, за чий­то пат­рон е счи­тан. Кръ­ща­ва­не­то на пла­не­та на не­го­во име е в па­мет на бла­гот­вор­но­то вли­я­ние на Кли­мент Ох­рид­с­ки вър­ху бъл­гар­с­ка­та на­у­ка и кул­ту­ра.
Наз­ва­ни­е­то е ут­вър­де­но в цир­ку­ля­ра за мал­ки­те пла­не­ти на Международния цен­тър при Смит­съ­но­ва­та ас­т­ро­фи­зи­чес­ка об­сер­ва­то­рия в Кейм­ри­дж  /САЩ/.

МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА
„АТАНАСОВ“ №3546
Открита на 28 септември 1983 г. от Елинор Хелин, Владимир Шкодров, Виолета Иванова и Ася Георгиева в Българската национална астрономическа обсерватория на връх Рожен.
Наименувана в чест на математика Джон Атанасов (1903-1995), пионер в развитието на компютърната техника, който между 1936 г. и 1942 г. създава действащ модел с регенеративна памет, като усъвършенства магнитен диск и някои съществуващи по онова време логически схеми. По същото време той преподава математика и физика в Държавния университет на щата Айова.
Атанасов — чийто баща е българин — е избран зе чуждестранен член на Българската академия на науките през 1983 година.
Вписано в циркуляра на малките планети на Международния планетен център при Смитсъновата обсерватория в град Кеймбридж (САЩ).
МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА
“ШИП­КА” №2530
От­к­ри­та в Крим­с­ка­та ас­т­ро­фи­зи­чес­ка об­сер­ва­то­рия от Люд­ми­ла Чер­них на 9 юли 1978 го­ди­на. Дви­жи се в цен­тъ­ра на ас­те­ро­ид­ния по­яс на сред­но разс­то­я­ние 453 ми­ли­о­на ки­ло­мет­ра от Слън­це­то и пра­ви ед­на оби­кол­ка око­ло не­го за 5 го­ди­ни и 3 ме­се­ца. Ди­а­ме­тъ­рът на ас­те­ро­и­да е око­ло 14 км.
На­и­ме­но­ва­ни­е­то е ут­вър­де­но на 26 май 1983 г. от Меж­ду­на­род­ния цен­тър за мал­ки­те пла­не­ти при Смит­съ­но­ва­та ас­т­ро­фи­зи­чес­ка об­сер­ва­то­рия в град Кейм­б­ри­дж /САЩ/.
МАЛ­КА ПЛА­НЕ­ТА
“ГАБ­РО­ВО”  №2206
От­к­ри­та в съз­вез­ди­е­то “Де­ва” в нощ­та сре­щу 1 ап­рил 1976 г. от Ни­ко­лай Чер­них в Крим­с­ка­та ас­т­ро­фи­зи­чес­ка об­сер­ва­то­рия. От­да­ле­че­на е от Слън­це­то на око­ло 450 ми­ли­о­на ки­ло­мет­ра и го оби­ка­ля вед­нъж за 5 го­ди­ни и 3 ме­се­ца. Ди­а­ме­тъ­рът на ас­те­ро­и­да е 10-15 км.
На­и­ме­но­ва­ни­е­то е ут­вър­де­но на 1 март 1982 г. от Меж­ду­на­род­ния цен­тър за мал­ки­те пла­не­ти при Смит­съ­но­ва­та ас­т­ро­фи­зи­чес­ка об­сер­ва­то­рия в град Кейм­б­ри­дж /САЩ/.




Няма коментари:

Публикуване на коментар