72
УДАРА В МИНУТА
Най-новият препис
на Храбровата творба “За буквите”
изгоря в Космоса
“веселете се, небеса! радвай се, земльо!”
Така през ІХ в. във Велики Преслав Йоан Екзарх Български,
бележитият автор на “Шестоднев”, започва друга своя творба, наречена
“Възнесение”.
Сетихме се за тези негови редове до самата граница
на България, в Тешoво. От стенописите на възрожденската черква
“Св. Димитър” ни гледаха Кирил и Методий и княз Борис І, Климент Охридски
и Иван Рилски, архангелът, пробил с копието си вековния поробител,
неизвестният дебърски майстор на единствения по рода си иконостас,
дяволи и грешници. Тук можеше да се усети общността на Човека и Вселената,
онова “удивление миром” /пак по думите на Йоан Екзарх/ – сърцевина на
философското възприятие на света у българина, рядкото единство
на върховите събития в неговото многовековно житие. Открай време,
когато има да става нещо значително в нашата история, то е предшествувано
от неукротимо движение и жажда за общуване, от едно нечовешко усилие
да се събере миналото, настоящето и бъдещето в едно. Преодоляването
на земното притегляне от първия българин предава на настоящия иприл
черти най-същностно български, вмества в себе си и отделянето от Майката
Земя, и връщането към нея.
Тъкмо в навечерието на очакваното събитие пътуващата
книжарница “Матей Преображенски” спря в Крупник. Улучихме мястото,
където искахме да бъдем в тези дни. Хората от този край са опазили
рядка народна песен за Васил Левски. Изпяла я е на събора “Пирин
пее” през 1962 г. Илинка Заякова от село Полена, съседно на Крупник,
а я документира фолклористът от Благоевград Илия Манолов:
“Е, комита море, Васил Левски,
сички аскер, море, тебе терат!…”
Крупник е старо българско селище — седалище на митрополит,
което дарява на Рилския манастир скъпоценно евангелие с метален
обков.
Открихме в Полена наследниците на баба Илинка, съпроводени
от Илия Манолов. Оказа се, че тя е родила и отгледала петима сина —
и петимата миньори. Донесоха портрета й. Един от синовете възкликна:
“Ей, тая наша баба Илинка! Да ни отчува петима сина - а ние да й заборавиме
историята…”
Дойдоха съседи, яви се и учителката Чифлигарска,
отвела навремето баба Илинка да изпее песента си на събора на Предела.
Всички поглеждахме към екрана на телевизора.
В такъв ден и час думите не вършат работа. Трябва да
има песен — тя именно носи в себе си неразделими минало, настояще
и бъдеще. Когато чухме имената на звездните братя — сибиряк и балканджия,
както у мнозина българи в същия този момент зазвуча древна мелодия;
тя за всекиго е била различна, чрез нея всеки поотделно се е извисил
заедно с космонавта ни, погледнал е с орлов поглед над всекидневието
ни, за да отмери крупните неща. Избрали да бъдем близо до Крупник,
пуснахме запис на песента за Левски. В нея Космосът беше постигнат
от народния певец по най-български начин. Апостолът на свободата бе
обграден от три страни с по сто войника на империята, а от петата —
с хиляда. Четвъртата страна липсваше! Значи Левски ще се спаси, няма
начин да не се спаси, невъзможното става възможно.
Родословието на първия български космонавт отвежда
към Ново село. Там, в подножието на Юмрукчал, старопланинския
връх-първенец приел днес името на Ботев, след трагичната 1396 г. намира
място за сигурно оцеляване българско население от старата столица
Търново. Там през май 1876 г. просъществува девет дни неподозирано
ранна република, близка до представата на Левски за нея — “чиста и свята”.
Сам Апостола е основал революционния комитет в Ново село. Прадядото
на космонавта Драгни Стойчев се е клел във вярност към делото пред самия
него. Две години по-късно го заклева повторно Отец Матей — довереникът
на Левски, пълномощник на Търновския комитет за този край — с думите
“Вий сте воници на бъдещето!”. Трети път Драгни Стойчев целува евангелието
като заточеник на остров Кипър, в крепостта Фамагуста — в единствения
комитет на Вътрешната революционна организация, съставен след
разгрома на въстанието при невъзможни обстоятелства, с неистова
вяра, че България и българинът ще оцелеят, каквото и да стане. И външно
Георги Иванов сякаш бе одрал кожата на прадядо си Драгни, дори мустаците
му бе опазил.
Притеглянето на Земята можеше да преодолее със седемдесет
и два удара в минута пулс — рекорд сред всички дотогавашни космонавти
и астронавти, включително американските — само един българин, в
чиито жили тече подобна кръв; който не само физически, но и нравствено
произхожда от най-дълбоките и най-здравите недра на народа.
Единият от братята на следващата утрин закъсня за
работа. Обясни: “Трябваше да се направи свръзка помежду Космоса и
песента и ние петимата беше нужно да сме тамо…”
Събрахме ги отново – синовете в майчиния дом. Намери
се и гъдулка. Зазвуча стара песен за Марко Кралевити. Чу се и по-нова
песен за Иван Козарев. През войната последната служила като парола
из Пиринския край.
Накрая и петимата сина подеха една от песните на баба
Илинка. Случи се и това чудо в този най-български ден.
Написано в съдружие
с Милко Кръстев и отпечатано в “Антени”
на 18 април 1979 година.
Послеслов
Първото извисяване към небесата за българина се
оказа неочаквано драматично. Ала тъкмо нашият родственик спаси полета
като възвърна кораба на земята за минути, без да ускори пулса си. С
това направи полета скъпоценен и получи справедливо признание от
чуждестранни космонавти заради успешното преодоляване на аварийна
ситуация в Космоса.
А един природен ум, познавач на миналото, отсъди:
“Няма Възкресение и Възнесение без Страстна неделя!…”
Българинът носеше със себе си наред с други символи
на българската история и култура най-новия препис на Храбровата
творба “За буквите”, направен от художника Евгений Босяцки. Когато
при завръщането към Земята е трябвало да се отделят всички излишни
неща в резервния отсек на космическия кораб, там е оставен и споменатият
препис. Така той изгаря — при хилядна температура и десеторно претоварване.
Но не споделя ли по този начин творбата на преславския
черноризец съдбата на многострадалната българска книга през отминалите
векове?
Наш мустак в Космоса
По онова време на космонавтите не е разрешено да носят
мустаци, понеже те затрудняват радиовръзката при постоянното носене на
скафандър.
Заседава последната руско-българска комисия преди старта на
„Союз-33“. Медицинският преглед дава преднина на Георги Иванов като спътник на
Рукавишников преди Александров.
Армейският генерал Добри Джуров задава последен въпрос към
Иванов:
„Известно ли Ви е, че според устава един български офицер
няма прьво да носи мустаци като летец?“
Следва светкавичен отговор:
„Има право, само че неговите мустаци не могат да бъдат
по-големи от мустаците на военния министър...“
Комисията прихва да се смее.
Първият български космонавт издържа и изпита си по чувство за
хумор.
Той вече е можел да се отправя към стартовата площадка.
Същият ден телеграфната агенция „Асошиейтид прес“
разпространява по цял свят съобщение:
„Един българин с разкошни вакли мустаци излетя в Космоса.“
Горното
разказваше акад. Димитър Мишев, който ръководеше подготовката на първия
български космонавт.
Няма коментари:
Публикуване на коментар