ВОИН И КНИГОЛЮБЕЦ
Поетът Радко Радков написа
драма “Цар Симеон Велики”
След като възкреси в стихове чрез драмите
Хан Аспарух, Патриарх Евтимий, Петър Делян, императрица Теофано,
започвайки с единствените за съвременната балканска литература
“Византийски запеви”, поетът Радко Радков закономерно достигна и
до образа на Цар Симеон Велики. Мисълта за него се е вселила във въображението
му вече повече от две десетилетия. А начален подтик да се заеме с поредната
драма дава Христо Богданов, негов зет. Сядаме четиримата с присъствието
и на сестрата Елена Богданова за първо интервю по повод току-що завършената
творба.
“В случая много
ми помогна проф. Васил Златарски родом търновец, виден изследовател на средновековната българска история,
той цитира обстойно всички
източници за епохата, като не превежда
на български византийските извори. Добре че съм класически филолог
по образование – изчетох всичко от първа ръка.
Характерното
за Цар Симеон е, че почти всеки негов триумф е свързан с престъпление.
Затова поставих подзаглавие на драмата “Трагедията на триумфатора”.
Той е имал навик да се отмята от обещанията си и от сключени държавни
договори, особено с византийците. Влиза в конфликт с баща си –
княз Борис Покръстителя. Става виновник за ослепяването и убийството
на своя брат Храсате /или Расате/. Нали Борис го ослепява, за да не бъде
ослепен “дадения му от Бога народ”. Симеон погубва брата си, за да наследи
престола. Написах сцена, в която Храсате /Владимир/ изповядва
обичта си към своя брат.
Симеон
нарушава обещанията си и към своята любима Феврония, която познава
още от магнаурските години. Той се разделя с нея на Седмия константинополски
хълм. А нейната женска интуиция й подсказва, че той няма да стане
нито архиепископ, нито патриарх, а е роден за пълководец. На този
хълм, под древна арка, се издига антична статуя, която е пълен двойник
на Симеон. И не е ясно дали тя изобразява някакъв бог или герой-пълководец.
В нея е изворът на жизнената му сила. За нея разказва Йоан Астроном
на императора Роман Лакапин. По заповед на властителя главата на
статуята бива отсечена и тъкмо в
този момент Симеон пада поразен от сърдечен удар. А причина за смъртта му е изобличителното писмо
на Феврония, което припомня всичките Симеонови измами и неизпълнени
обещания. Ето заключителната част на това послание:
“Огледай се, и самотата виж,
последната, най-страшната агония.
Довиждане до срещата отвъд,
където няма да ни разделят,
обичам те, единствен мой!”
В някои сцени преди това показвам Симеон в състояние
на душевна криза от преумора. Но драмата завършва с апотеоз.”
“Възприемаш ли хипотезата на Златарски, че Черноризец
Храбър е именно Симеон и “За буквите” всъщност е манифестът на Преславския
събор от 893 година?”
“Апотеоза провъзгласява Константин, преславският
епископ. Идеята е, че за да процъфти подобна култура през Златния
век, необходимо е било държавата да се превърне в обширна империя.”
“Ала това не е станало без съпротивата и на най-близките...”
“Сам Климент, “първият епископ на българския език”, в
драматична среща заявява, че иска да се оттегли от книжовното поприще,
но Симеон не приема това с думите “Ти си по-горе от всяко достойнство!”
“Междувременно ти написа и сценария за тържествената
вечер, посветена на 1100-годишнината от Преславския събор в Народния
дворец на културата, която бе предавана по националната телевизия.
Кои други не приемат войнолюбието на Симеон?”
“Неговият кавхан го обвинява, че земята е запустяла,
селяни и граждани негодуват, жените носят черни забрадки, войниците
изнемогват. А Симеоновата сестра Ана предсказва, че при слаб негов
наследник страната ще попадне под робството на онези, срещу които той воюва:
“Ти, който свиреше на златни струни,
сестра ти мъртав ли да те целуне...”
Симеон я извиква в двореца, въпреки че тя е монахиня
– за да му казва истината в очите, понеже царедворците му се подмазват
и го забжлуждават...”
“Има обаче и възхвали на Симеон...”
“Открит е оловен печат /моливдовул/ с надпис “Цар Симеон
миролюбец”. Научих това от проф. Йордан Андреев. Големи похвали пише
за Симеон византийският писател Николай Мистик... Но Симеон е търсел
всякакви поводи за война. Не се спира и пред жестокости, като отрязва
носовете на 20 хиляди хазари-пленници и ги пуща за срам на ромеите.
Бъдещият император Василий II Българоубиеца добре помни това...
Княз Борис никога не е воювал срещу
покръстителите си. А император Лъв VI припада, след като изпраща
маджарите да воюват срещу нас. Засегнал съм и връзките с Рим.
Като цяло основните конфликти в драмата са почерпени
от историческите извори. Сред техните отломки и развалини съм
представил живи хора с техните характери и съдби. Когато Феврония
прегърща античната статуя, сестрата на Симеон прегръща мъртвия
владетел. Масови сцени в пиесата няма.”
Общият обем на драмата е около 180 машинописни страници.
ръкопис, 2004 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар