АПОСТОЛ
В ЕНИНА
Как Преображенецът Отец Матей е дирил
кирилска книга
в старата черква “Св. Петка” и не я намерил
Лепнали са му още навремето еснафлиите-домоседи
прякор “Миткалото”. Заради нескончаемите му скиталчества по градове
и села. И до Ерусалим е ходил — без да се нарече “хаджия”. На два пъти
ходи до Света гора с дълги престоявания в манастирските библиотеки
там. С лодка плава до Цариград, оттам — с параход за Русия. През Влашко
— за Белград, при Раковски. Повърлувал като хайдутин из Балкана,
прибира се в Търновския край, за да се засели трайно в манастира
“Св. Преображение”, откъдето е приел прозвището си, и в Евтимиевата
“Св. Троица”. Като един късен исихаст обитава близка пещера, където
преписва жития на светци и добавя своето “Чудное повествование”.
Не го оставя на мира идеята да построи “самодвижеща
се мелница”, заради която потрошава хиляди грошове и много време.
Така или иначе “миткането” му е символ на вечно движение.
Но откъде идва зарядът за това?
Отец Матей сякаш върви по дирите на разпилените след
падането на Търново български книги! Тази мисъл придава на хаотичните
му скитания закономерност.
Така Отец Матей се озовава по едно време и в Енина,
край Казанлък. Препоръчват го комитетски хора от града, но е имал и
друга мисъл, за да се отправи натам. Старата тамошна черква “Св.
Петка” пазела спомен от пренасянето мощите на светицата за Търновград.
В нея са писани и преписвани книги, дори е имало подвързвачница. С
пълно основание Матей решава да се поразтършува из нея. Запомнили
са го как пълзи по тавана с газениче в ръка, подпретнал расото си.
Насмалко и пожар да направи от вехториите. Нищо обаче не открива
тогава…
Откриват съкровище далеч подир това, чак през 1960
г. при реставрацията на черквата. Става дума за Енинския апостол,
старобългарски кирилски паметник от втората половина на ХІ в. —
единствената старобългарска книга, оцеляла в пределите на днешна
България.
Работел по реставрацията общ работник на име Райчо
Перфанов. Изхвърлял от черквата боклуци и нечистотии. Всред гредите
на тавана намерил някакво кожено кълбо. Докато то замине за ямата с
отпадъци, междувременно деца някакви го ритат вместо футболна топка
из двора на черквата… Райчо си пийвал честичко, рядко го виждали
трезвен. Ала в минутите, когато погледът му
бил ясен, той забелязал кирилски букви върху диплите на коженото
кълбо. Отстранил го от ямата, разгърнали го. С почуда видели остатъци
от пергаментен ръкопис!… Съседка-учителка узнава за находката. Взема
я и я отнася в София. Там в Народната библиотека вещи специалисти
внимателно възвръщат книгата в годен за работа вид.
През 1965 г. паметникът е издаден образцово от проф.
Кирил Мирчев, видният старобългарист, и Христо Кодов. Най-старият
запазен препис на апостолски текст в славянската писменост с изключително
значение за науката сега се съхранява в софийската Кирило-Методиева
библиотека под
№ 1144.
Древно правило е: всяка книга си има съдба. А старобългарската
— особено драматична. Какво щеше да бъде, ако работникът Райчо не бе
учил полукласическа гимназия в Стара Загора и не бе за кратко време
с незамъглен от ракията поглед, за да види древните кирилски писмена
върху кожените откъслеци.
ръкопис от
апри-май 1976г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар