Дава сила за непредполагани изпитни
Богородичен хляб се
нарича – според прстонародните християнски обичаи на хората от Предбалкана-питата,
коятосе яде за понуда на родилката от близки жени, майки и баби вкъщи на първия ден след появата
на новата рожба.
Майката следва да
бъде зачетена с насъщния не само за утоляване на глада, но и като почит за
изпълнена човешка мисия.
Оправдание за
своето земно присъствие човек намира в следните неща:
Да създаде и възпита като пълноценен член на обществото своя рожба.
Да изгради дом за себе си и за своята челяд.
Да посади поне едно плодно дърво.
Да изложи в книга своя опит и опита на предците си.
Разбира се,
най-главното основание за пребиваване сред навалицата от двукраки говорещи
същества е първото от тях. Последното не
е обезателно условие.
А Света Богородица
е символ на несекващата човешка верига от сътворението на света до свършека му.
Да припомним:
богородичен –според простонародните християнски обичаи на българите- се нарича
също и остатъкът от хляб, недояден от майката на смъртния й одър, който остава
и след като душата й напусне тялото. Вярвало се е, че който отхапе от този
хляб, придобива непозната сила.
Нека прочее сторим същото и ние. Сила ни трябва за нови непредполагани
изпитни.
На третия ден подир
раждането на детето се прави същото. Пак омесват пита. Който иде на понуда, си
носи в една чиния малко ядене. Похапват
жените от нео и благославят детето да расте, да порасте и да го дочакат да се
ожени и да му играят на сватбата.
Първа следва да
заяде и да запие родилката-лехуса, подканяна от гостите: „Да запие Света
Богородица!” и „Хайде нека залива Света Богородичка!” Тя запива и казва: „Света
Богородица ходи с леки кости и с пълни ръце!” Сиреч лесно да се ражда всяко ново
дете, да бъде живо и здраво.”
Каква по-висока
почит към една жена - да бъде сравнена с Божията майка . Само в този единствен
ден!
На четиридесетия
ден след раждането бабата взема детето и го отнася в черква да го кръсти. Кръстникът
занася дрешки.
Името – както си го
е намислила майката. Носи се и документ от общината с името – без него попът не
кръщава.
Майката не ходи
тогава в черквата. Като донесат детето вкъщи, кръстникът го предава през прага
с думите: „Без име го взехме-с име ти го носим. Честито да бъде името!” И казва името. Или
по-другояче: „Еврейче го взехме-християнче го връщаме.”
Майката поема
детето. Подире го слагат вече над чутората с благослов – да бъде чутомно, да му се чува името надалеч.
![]() |
Св. Богородица от Бачковски манастир |
Няма коментари:
Публикуване на коментар