петък, 18 януари 2019 г.


               Певците на Добърско
Старинно рилско село приютява ослепени Самуилови воини

Високо в планината Рила, над Разложката котловина, в близост до важни пътища за Бяло море, Солун и Цариград, се намира старинното село Добърско. Оттук минават поклонниците за Света гора и по-далечни земи. През Родопите то има достъп до Тракийската низина. А от самото селище, по една пътека край Илийна река, се отива до Рилския манастир, където добърчани ходели непрестанно.
Местни предания свързват селото  с Българското средновековие. Легенди разказват, че то е основано от преславски боляри по времето на княз Владимир - Расате. Свързват го и с българския цар Иван Шишман. В неговата Рилска грамота от 1378 г. то е упоменато като ГНИДОБРАЦКО заедно с други села, дарени на Рилската обител.
Най-убедителен е разказът за заселването на ослепени след битката при Беласица Самуилови воини, които на път към Рилския манастир са застигнати от люта зима и се установяват трайно  в Добърско. Това предание е влязло в местната история  и родови спомени.
Историческата черква „Св. Теодор Тирон и Св. Теодор Стратилат” е датирана през 1612 г. Изградена е от ктиторите Хасия, Богдан, Станко, Смиле и Спас. В нея има единствена по рода си галерия от стенописни образи  на Св. равноапостолни Константин и Елена, Св. ап. Петър, Св. Пророк Илия, Св. Василий Велики, Св. Григорий Богослов, Св. Димитър Солунски, Св. Нестор, Св. Георги Победоносец, Св. Роман Сладкопевец, Св. Спиридон Тримитунски, Св. Иван Рилски, Св. Гавраил Сарандопорски, Силвестър папа Римски, Св. Кирил Александрийски, Св. Кирил Философ, Св. Климент Охридски. Сцената „Преображение Господне” някои оприличават като  излитане на космически кораб...
Както  посвещението на двамата светци-воини, така и редкият стенопис „Христос изцелява слепия от рождение” потвърждават присъствието на герои от драматичната среща  на българската войска в Беласишката битка с армията на византийския император Василий ІІ, който става известен  впоследствие с прозвището  „Българоубиец”. /В Атина, Солун и други гръцки градове днес има десетина улици, наречени по този начин./
Тук  пришълците създават Добърската певческа школа като събират и разпространяват години наред чак до Втората световна война образци на българския юнашки епос. Те обикалят страната по църковни празници, народни събори и панаири, свирейки с гъдулките си. Осакатявали дори децата си, за да ги придружават. Говорят на свой таен език, който е ползван за връзка и от Вътрешната революционна организация на Гоце Делчев, доразвивайки тайната комитетска поща в Организацията на Васил Левски. 

Съставено възоснова на ръкописната „История на Добърско” от Георги Бучков, на проучванията на  краеведа Петър Корунов, на учителя Лазар Цънзов и др.
Изследването на видния български етнограф  Антон П. Стоилов „Певческа школа в село Добърско /Разложко/” е обнародвано за първи път в сп. „Отечество”, кн. 22-23 /1916/. Сведения за същото има в книгата на Иван Качулев „Гъдулките в България”, „Известия на Института по   музика при БАН, кн. V, /1969/, в очерка на Елена Несторова „Селото на странстващите певци”, в. „Пиринско дело”, бр. 1 /1969/.
За жалост творбите  на добърските певци са останали недокументирани. 



Няма коментари:

Публикуване на коментар