Забележителен паметник
Предвъзрожденски интерес към историческото
минало на българския народ
Високо в Рила планина по стария път за
Рилския манастир се намира древното село Добърско, което е записано в
дарствената грамота на цар Иван Шишман. В него намерили приют ослепени
Самуилови воини, които създават певческа школа с юнашки кралимарковски песни
Черквата „Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат“
в Добърско, построена през 1614 г., е единствен по рода си паметник на
необикновеното ХVІІ столетие. Многостранното художествено майсторство на
стенописите в нея представят едно от най-значителните ансамбли в българските
земи за целия османски период. Те показвот особено ярко запазването на
българската художествена традиция, нейното обогатяване, висотата и сложността
на цялостното съдържание и развитие на българската монументална живопис,
културата на художниците и цялото тогавашно общество. Пръв описва паметника
Васил Кънчов в „Сборник за народни умотворения“ (кн. ХІІ от 1895 г.). Кап.
Кирил Николов призовава Министерството на просвещението да вземе мерки за
копирането и запазването на стенописите в нея, преди те да бъдат изцяло
унищожени. По-сериозно научно изследване извършва историкът Георги Баласчев,
придружен от фотограф на Народния музей в София (Известия на Българското
археологическо дружество,том ІІІ,1913 г.).
През 1913 г. Никола Алексиев проучва езика на
надписите при стенописите. Пръв оценява значението на светилището в
художествено отношение Асен Василиев (в. Зора“, бр. 54-62 от 15 септември
1937 г.), като се обръща с повик към обществеността за неговото опазване, който
обаче остава без отклик. Нему принадлежи и първият анализ на ктиторските
портрети в отделно издание от 1960 г. Доста по-широко описание в първото научно
представяне на черквата прави Стоян Михайлов („Известия на Археологическия
институт, том ХХІХ, 1966). Той предлага графични схеми за разпределението на
стенописите, придружени от подробна легенда за сюжетите и изображенията. В своя
статия и в обобщителния си монументален труд върху
българската живопис на немски език през 1966 г. и 1969 г. дава най-висока
оценка на добърските стенописи Атанас Божков.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник - бр.43
Няма коментари:
Публикуване на коментар