Неизвестно писмо на Матей Преображенски до Народния войвода
„Отче Матей почина на 9 мрт 1875 година в Ново село. Даскал Васил
Неделче ни накара да си го запишем в тетрадките си.”
Петко Франгов от Бяла черква
ученик на
Бачо Кеиро
Груя, 20 9/врие 862
ПРИЯТЕЛЮ ГОСПОДИНЕ Г. РАКОВСКИ
В НЕГОТИНА
Много желах да ви видя, но зло нещастие ми - не получих желанието си следователно си отхождам наскърбен.
Само ви казвам, че понякой път да мя напомняте.
В нашето отечество живеем не толкова добре, заобиколени от фарисеи и
садукеи /антихристовци/. Обстоятелствата не ми упрощават да ви са изкажа
пространно.
За десят дена ще съм в Крайова до свършекът текущаго.
И вкратце оставам в сетнята надежда да ви видя както и желая.
Желающ ви сърдечно добр воспех на вашите всички предприятия.
И съм, и ще съм вашия искрени приятел
Маттей х. Петров
Из архива на Г. С. Раковски
в Български исторически архив наНародната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий”
в София /сигнатура І Б 1650/52/.
В сп. „Съвременник” /кн. 9-10 от 1923 г., стр. 486/ Васил Д.
Стоянов, изброявайки участници в Първата българска легия в Белград през 1862 г.
изрично пише:
„Матей
Попович – адютант на Раковски.”
Пръв обръща внимание на
авторството на Матей в горното писмо най-големият изследовател на делото на
Георги Раковски проф. Веселин Трайков.
Според него срещата между двамата се е състояла малко по-късно от
указаната дата. На нея се е обсъждало съставянето на чета, с която Матей хайдутува
около два месеца в Западна Стара планина. Документално потвърждение на това е
приписката на монах Димитрий от Разбоишкия манастир, в която той е наречен „Капидан Матейче отец” /Обнародвана за
пръв път от Георги Тахов във в. „Антени”, бр. 41 от 10 октомври 1975 г./
Според „Автобиография” на Сава Доброплодни,
отпечатана и разпространена в силно ограничен тираж през 1883 г., Матей, едва 14-годишен,
е сред българчетата в прочутото Коручешменско училище в Цариград. Съветвайки
Доброплодни да постъпи в него Раковски му съобщава, че там има и други младежи,
като „Матей хаджи Петров в по-долен клас и Захария Котленин, двама Захариевци
от Самоков и пр. и пр.”
Матей вероятно не е завършил
пълния курс на училището, понеже в неговия автобиографичен белжник сочи, че е „почнал
книга да учи” през 1846 година.
В писмо до свой приятел от Сливен
Доброплодни съобщава:
„Значи, приятелю, аз се готвя деятелно за тръгването си тази неделя със
съученика си Матей хаджи Петров, който свършва курса си подир една година.”
По думите на последния в
училището е трябвало да се говори и пише на турски език. По-късно Матей
съчинява и пее пред селяните в Търновско
турски „маанета” – едно от тях е запазено като автограф в книга на Петко
Франгов от Бяла черква. Може би това познание да му е останало от училището в
Коручешме.
Доброплодни добавя в писмото си:
„Зех предплатата, накупих си потребните книги: Словари, Атласи,
Географии, Истории, термометър, микроскоп, дрехи и пр. и пр.”
Може да се предположи, че с подобен багаж е пътувал и Матей, което подсеща
за неговата практика като лечител по-късно, а и за упоритите му опити да
построи „вечен двигател” /наричан от
него „перипетомобил”/ – мечтата на поколения
физици.
Уточнен е пътят на двамата
съученици към отечеството: Цариград,
Варна, Шумен и Котел. Доброплодни записва:
„Цариград 22 юния 1842 г. Днес вече се готвя заедно с Матея хаджи Петров
за сутре вечер, когато парахода тръгва от Босфора, часа по 4 алафранга за
Варна, дето ще стигнем сутре раном и от там ще тръгнем с серем за Шумен, а
оттам през Преслав /Ески Стамбул именуем/ през Варна за за Котел.”
Преживели през нощта тежка морска буря с преголеми
вълни, на 23 юни двамата пристигат във
Варна. На другия ден са в Шумен, където преспиват в Друмевия хан. В Котел са на
29 юни. Лично се срещат там с Константин Фотинов, който събира спомоществователи за първото българско списание „Любословие”.
Матей посещава още няколко пъти
Цариград, като престоява десетина години и на Света гора.
Точната карта на странствуванията
Матееви си остава голяма загадка наистина...
В заключение нека припомним думите
на търновеца Тодор Лефтеров, учил стопански науки в Оуенз колидж – Манчестър в
словото му пред множество комитетски дейци на погребението на Отец Матей
в Ново село на 9 март 1875 година:
„Отче Матее, кажи на ТВОИТЕ РАКОВСКИ И ЛЕВСКИ, че народът ни черпи от
делото им сила и подкрепа за бъдещите ни борби...”
Курсивът в случая е наш, ала още
навремето един човек с европейски кръгозор
определя величината на Отец Матей и неговата заслуга за преображението ни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар