От Плиска до
Терачина
Разговор с проф. Надежда Драгова
– Една отдавнашна
Ваша мечта и тегоба изискват неотложна наша намеса. Каква е причината за това?
–
Понастоящем в музея „Лацио“в Рим е изложен експонат, намерен в притвора на
катедралата на град Терачина – най-южния град под ведомството на Ватикана. Това
е най-старият експонат, от VІІІ век. Предаден е там в депото за неактуални
подаръци. Дълго време е бил обявяван за изгубен – може би незлонамерено. Сега е
представен като образец на дърворезбено изкуство от областта Лацио. Десетина
западни изкуствоведи – и един руски учен също – са гадали какъв е този
паметник. И нито думичка, че той всъщност има български произход!
– А как е попаднал
там?
–
Раклата е изпратена от княз Борис I като дар за папа Николай заедно със 115
въпроса към него по повод покръстването на българите. Отнася го делегация от 70
велможи като доказателство, че България вече не е езическа. Тя спира в
манастира на град Чивидале, където мнозина пратеници се разписват в едно
евангелие. Пътуват около два месеца до Рим на коне. Знаят се точният ден и час
на срещата с папата в Латеранския дворец.
– Кое определя
нейната историческа ценност?
–
Раклата е военен сакрален предмет. Българите го носят по време на сражение, за
да правят с него жертвоприношение за успех. Тя е по размер дълга колкото ръката
до лакътя и е висока две педи. Задната ѝ страна се прикрепя към коня по време
на битка. Изработена е от орехово дърво. Папата отправя благодарствено писмо до
княз Борис с отговори на запитванията до него, които подготвя началникът на
неговата канцелария Анастасий Библиотекар. Осем въпроса обаче остават без
отговор.
– А що се отнася до
сведението във Фулденските летописи, че Борис I изпраща на папата своя меч, с
който наказва велможите на своя син Владимир Расате, които искат да възвърнат
езичеството?
–
Според мен не е имало своего рода нова Иродиада. Борис не избива 52
прабългарскирода, а само наследниците на болярите, вдигнали бунт срещу него.
– Какво символизират
изображенията на различни животни върху раклата?
–
Върху нея има два типа образи: хищници нападатели и закрилящи сили. Според
проф. Веселин Бешевлиев прабългарските ханове носят името на зодията, в която
те са поели властта и имат по две имена – едно сакрално и едно акламационно.
Това всъщност е отразено върху реликвиара.
– А как тази символика
стига до съвремието ни?
–
Тя стига и до хайдушкия ни фолклор. Всички образи с идеите за България са
вградени и в Ботевата балада „Хаджи Димитър“. В нея са и орелът, и вълкът,
който лиже кротко раната на юнака, и соколът – юнашка птица, която се грижи за
него. Речено вкратце: ние късно проглеждаме за реалната стойност на най-важните
си ценности, които сме наследили от далечната древност.
С проф. Надежда
Драгова разговаря нейният отдавнашен студент Илия Пехливанов.
БРОЙ 45/МАЙ 2015 Г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар