Единоверни от десет века
Възвръщане
към началото
Едно
е да се проучва и уточнява кое как точно е станало в Балканския военен театър
преди 130 години. Другото, по-същественото, е да се осъзнае защо именно е
станало. Историята не винаги е безпристрастно точна и честичко послъгва –
философията на историята има друго предназначение. Във времена на големи
промени, като днешните, мътилката на всекидневието става все по-гъста. Ако
решим да я пречистим, за да отделим от нея трайното и стабилното, следва да се
върнем колкото може по-назад във времето. Избавлението на българския народ и
връщането на България отново върху картата на Европа става възможно единствено
благодарение на единението на два славянски народа. Единородни от 15 века, от
десет века единоверни. Наистина няма друг случай в историята, когато една могъща
империя води кръвопролитна война за освобождението на друг малък народ. Това
дава живот на понятието освободителна (без нужда от уговорки). Сродна с нея е
гражданската война между Севера и Юга от обратната страна на земното кълбо,
която довежда до премахване на робството. Целите на руския царизъм да осигури
достъп до Проливите и топлите морета е безспорна. Надделяват обаче хуманните
подбуди във войната, застъпничеството на най-добрата част от руския духовен
свят, готовността за саможертва – главна отлика на славянското. И свободата нам
не е била подарена! Участието на българите е значително не само в редовете на
Опълчението, а и в разузнаването по пътищата през Балкана и по-нататък,
снабдяването с храна, вода и боеприпаси, лекуването на ранени и болни. Някои
тактически грешки заплашват с провал големия поход на Балканите. Надделява
обаче народният порив за възвръщане към началото на нашето православно
единство.
В
онези времена не е имало нито радио, ни телевизия. И вестниците са били
оскъдни. А преобладаващата част от руската войска е съставена от селяни. Те са
могли да научат нещо важно само от своите селски свещеници – кога и как са
покръстени България и Русия в Христовата вяра, откъде са дошли първите
богослужебни книги и на какъв език са били написани, как в по-късно време
българи са оглавявали Руската църква, как търновски воини са се притичвали да
възпират татарските нашественици откъм Изтока и прочие. Същото съвпада с
тежненията на най-добрата част от руската интелигенция.
До
неотдавна ние имахме зрима представа за знамето, извезано в Самара и подарено
на Българското опълчение, от картината на чешкия художник Ярослав Вешин. Когато
в навечерието на стогодишнината от Освобождението художникът-реставратор Михаил
Малецки обнови със съпругата си тази светиня, ние с изумление видяхме
върху него не само образа на Св. Богородица, но и ликовете на двамата славянски
просветители Кирил и Методий. От румънския град Плоещ създателите на нашето
„Аз-Буки“ съпровождат бойните колони на опълченците. В боя при Стара Загора,
след смъртта на други знаменосци, подполковник Калитин загива набучен на щикове
– но над него са сияли Светите апостоли. На връх Шипка трупове на убитите са
летели към настъпващите вражески пълчища – все под тези Свети образи. И
офицерите-благородници, и селяните от Орловска и Брянска губерния тръгват, за
да разкъсат робските окови на своите многострадални родственици. Ала в същото
време те са освобождавали и самите себе си – не по-леко робство е тежало тогава
и над руската земя. Съдбоносни въпроси разкъсвали душата и съвестта на руските
мислещи напредничави хора. Нужно им е било да докажат, че са способни на подвиг
в името на общочовешки идеали, саможертва в помощ на ближния, извисяване над
тегобите на всекидневието. Завоевателните стремежи на официалните кръгове на
руската държава съвпадат с националните тежнения на българския народ и са
подкрепени от непреодолимия народен порив на състрадание и взаимопомощ. В
крайна сметка именно това решава изхода от войната. Като висше откровение над
всички са сияли образите на Солунските братя, благодарение на които два
славянски народа са намирали опора в истините на православната християнска
вяра. Простено и безнаказано ли е да забравяме всичко това!
Неотдавна
бе прието държавно решение за възвръщане името на старинния руски град Самара,
разположен на едноименната река. В този град монахини от Самарския манастир под
ръководството на игуменката Антонина Иванова извезват през 1876 г. трицветно
знаме от тънка коприна с вшити в нея златисти кръстове. Светите образи върху
него са дело на художника Николай Симаков. Знамето е благословено от Московския
митрополит Инокентий и положено върху нетленните мощи на Св. Алексей Московски
заедно с икона на светеца, която е връчена на главнокомандващия като бойно
благословение. На 6 (18) май 1877 г. в град Плоещ, Румъния, знамето е осветено.
На следващия ден дружините на Българското опълчение дават клетва пред него.
По-късно то е поверено на Трета опълченска дружина с командир подполковник
Павел Калитин, под командването на генерал-майор Николай Столетов.
Горното
бе отпечатано върху първата страница на в. „Днес“ (бр. 8 от 3 март 1991 г.).
Сетне е препечатано от в. „Самарская газета“ с превод на руски език на Людмила
Карпенко, преподавател-българист в Самарския държавен университет. Под заглавие
„Ради спасения души“ в. „Советский Мурман“ от 3 март 1992 г. също го отпечата,
като добави статия на писателя Виталий Маслов, председател на Мурманското
отделение на Всерусийския фонд на културата. В нея се съобщаваше, че девойчета
от местното Професионално-техническо училище по шивачество заедно с техни
учителки повтарят делото на самарските монахини (като имат за модел първата
страница на в. „За буквите“ от март 1981 година).
в. „За буквите“ ,бр.29
Няма коментари:
Публикуване на коментар