Асеневци и Св. Димитър.
Победоносното оръжие на цар Калоян
разнася славата му надлъж и нашир. На 14 април 1205 г. той не само разгромява
войските на западните рицари, които предишната година са се настанили в
Цариград, измествайки оттам византийската императорска власт, но дори отвежда в
плен латинсксия император Балдуин Фландърски, който е затворен в Търново в
т.нар. „Балдуинова кула“. Българските книжовници започват да споменават
Калояновото име с гордост и благоговение. Патриарх Евтимий го нарича „добрия,
красивия, благочестивия и славнейшия цар Калоян“. Но има един смущаващ момент в
някои от преданията за този трети брат от фамилията на Асеневци. Става дума за
легендата, която се създава около него: той е прободен с копие от самия Св.
Димитър, когато се опитва да превземе Солун, града, чийто покровител е този
прочут светец. Според разказите на съвременниците около 20 години преди
Одринската битка, т.е. в 1185 г., Солун е нападнат от сицилийски нормани, които
безчинстват и грабят из целия град, като проникват дори в прочутата църква на
Свети Димитър. И тогава в българска среда възниква преданието, че самият светец
е изоставил „грешния“ си град и „чудотворната“ му икона се е озовала в Търново,
където Асеневци подготвят в това време въстанието срещу византийската власт, за
да възстановят българската държава. Оттогава и Св. Димитър е обявен за
покровител на Асеневци, неговото изображение краси техните печати и монети, а в
Търново се издига църква на негово име. Това не се забравя от византийците
Бр. 22/Май 2006 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар