Пазителката на Търновската велика
лавра
Дълги
години във Великата лавра на търновските владетели и духовни първенци живееше
Величка Лозанова. В нейната малка стаичка са влизали за разговор именити
историци от България и чужбина. С тях тя водеше дълги спорове, учудвайки с
познанията си академици и професори. Баба Величка бе олицетворение на това,
което сега се нарича „философия на историята“. Тя изразяваше народната
представа за отминалите събития – не толкова кога, къде и как е станало нещо
съществено за съдбата на народа и държавата ни, а защо е станало. Относно
падането на Търново обичаше да повтаря легендата за истинската причина довела
до гибелта на Второто българско царство – властимеющите дотолкова се
самозабравили, че почнали да влизат „с коне в черкова и да набождат нафора с
копията си“, изплакано от химнописеца Ефрем, живял впоследствие на Света гора:
„Блудствахме и беззаконствахме, не изпълнявахме твоите заповеди, Господи, и
повече се водехме по повелите на нашите сърца...“ (Из новооткрита молитва в
памет на цар Иван Шишман, последният търновски владетел). Минават години. И все
по-близка ни става баба Величка, пазителката на черквата „Св. 40 мъченици“, с
основание считана за Велика лавра.
Победоносното
оръжие на цар Калоян разнася славата му надлъж и нашир. На 14 април 1205 г. той
не само разгромява войските на западните рицари, които предишната година са се
настанили в Цариград, измествайки оттам византийската императорска власт, но
дори отвежда в плен латинсксия император Балдуин Фландърски, който е затворен в
Търново в т.нар. „Балдуинова кула“. Българските книжовници започват да
споменават Калояновото име с гордост и благоговение. Патриарх Евтимий го нарича
„добрия, красивия, благочестивия и славнейшия цар Калоян“. Но има един смущаващ
момент в някои от преданията за този трети брат от фамилията на Асеневци. Става
дума за легендата, която се създава около него: той е прободен с копие от самия
Св. Димитър, когато се опитва да превземе Солун, града, чийто покровител е този
прочут светец. Според разказите на съвременниците около 20 години преди
Одринската битка, т.е. в 1185 г., Солун е нападнат от сицилийски нормани, които
безчинстват и грабят из целия град, като проникват дори в прочутата църква на
Свети Димитър. И тогава в българска среда възниква преданието, че самият светец
е изоставил „грешния“ си град и „чудотворната“ му икона се е озовала в Търново,
където Асеневци подготвят в това време въстанието срещу византийската власт, за
да възстановят българската държава. Оттогава и Св. Димитър е обявен за
покровител на Асеневци, неговото изображение краси техните печати и монети, а в
Търново се издига църква на негово име. Това не се забравя от византийците
в. „За буквите”стр.14 / бр.21
Няма коментари:
Публикуване на коментар