С ДАЛНОВИДНОСТ И
СИСТЕМНОСТ
Как в наши дни проф. Иван Добрев продължава – духом и тялом –априловската прозорливост
В Катедрата по кирилометодиевистика
на Свети-Климентовия университет в София проф. Иван Добрев обитава кабинета, в който преди него са работили
години наред професорите Любомир Андрейчин и Стойко Стойков – учени
мъже с големи заслуги към българския език. Преподава старобългарски
език на студентите филолози. Погълнат е всецяло от жаждата да проучва
първоизворите на нашата духовност. И това във висша степен не е случайно.
Вместо визитка – поглед в статията за него
в Кирило-Методиевската енциклопедия.
Роден е през 1938 г. в Сливен. Завършва
средно образование в родния си град и българска филология в Софийския
университет. Асистент и доцент във Факултета по славянски филологии.
Специализирал в Москва и Санкт Петербург. Става професор през 1986 г.
Езиковед и палеограф, специалист по
старобългарски език и история на българския език. Издава Зографския
и Боянския палимпсест. Изследва глаголицата, като отхвърля хипотезата
на Тейлър–Ягич–Лескин за нейния прототип. Подчертава народностната
принадлежност на Кирило-Методиевия език. Трудовете му се отличават
с оригиналност и са защитени с богата ерудиция. Привежда нови доказателства
за българския първообраз на „Изборника“ от 1073 година – дело на цар
Симеон, и на „Македонския кирилски лист“ – много ранен паметник,
създаден в Плиска или Преслав в края на ІХ век.
– Първо да потърсим духовното родство
с Васил Априлов.
– Априлов си остава щедър
дарител и много далновиден човек. Ако се изразим с днешни думи, новото
българско образование е негов интелектуален продукт. Той не само
е прозрял ползата от светска просвета, но е направил всичко, което
е било възможно, за да дойде тя при нас, българите. Като горещ родолюбец,
естествено е да помисли първо за родния си град Габрово. Но не само
защото там е роден той самият, а понеже там живее много будно балканджийско
население с отворени очи за новото. Априлов дава финансови средства
не само за построяване на сградата на училището, но е мислил сериозно
и за преподавателите в него, за учебните програми. Щастливо обстоятелство
е, че в Габрово от по-ново време е имало метох на Рилския манастир (още
руските монаси са оценили преди него Габрово) – там именно почва Възраждането.
Да споменем градове като Банско, Самоков, Копривщица и други. Живата
връзка с манастира в Рила осъществява Неофит Рилски, който, макар
и в расо, е учител от светски тип. Последният притежава вроден усет
къде ще бъде люлката на новата българска духовност. Захарий
Зограф
го рисува с глобус в ръка, не с евангелие и кръст.
Две са първите средища
на новобългарската просвета: Априловската гимназия и – колкото
и да е невероятно – училището на Неофит до Рилския манастир.
– А какво значение има Априлов като учен-славист?“
– попитах.
– Неговата
„Денница“ е една великолепна книга. Нея следва по-често да я разгръщат
дори историците на Българското средновековие. От нея може да се
научи например доста подробно за съдбата на Преславската библиотека.
Разказано е и за „Реймското евангелие“, над което в продължение на
цели векове са се клели френските крале при коронацията им. Априлов
живо е следял какво се пише за българите главно в Русия, бил е в течение
на българската просветна мисъл.
И не е случайно, че тъкмо
синът на неговия съмишленик Николай Палаузов Спиридон става първият
български учен-историк в европейски смисъл. С неговата дисертация,
защитена през 1852 г. в Санкт Петербург, е въведено понятието „Симеонов
век“. Това не са исторически случайности. Ако Възраждането ни не бе
дело на най-будните тогавашни българи, България едва ли щеше да я има
изобщо. Следват ги учени-историци като Марин Дринов и Васил Златарски,
а в областтта на езикознанието – Стефан Младенов. Тяхното горещо
родолюбие е подплатено със здрава европейска научна подготовка.
Подобни личности не се
побират в нашите издребнели днешни представи за място и роля в историята.
Това са хора, които са знаели какво да направят, как да го направят
и защо да го направят.
Чудя се едно – защо Габрово
не е дало книжовници от величината на Софроний или Раковски като
Котел например, или Ботев като Калофер, или Вазов като Сопот. Остава
една загадка.
– А какво означава Априловият израз „природен
българин“?
– Човек, който си остава с
мисъл и чувство за рода си, където и да се намира по света.
Стигнахме до кръвната
родова връзка на проф. Добрев с Габрово. Майката на неговата прабаба
на име Иванка е казвала „вуйчо“ на Васил Априлов. Той е бивал у дома
им, когато е посещавал града. Нейната майка е може би Кера, сестрата
на Априлов, която е поддържала писмовна връзка с него. А дъщеря ѝ
Кина е женена за Еким Гунчев, търговец и индустриалец. Имат шест дъщери,
две от които умират неомъжени. Внуците на останалите четири са
братовчеди на професора.
Най-голямата от дъщерите на баба Кина
на име Ганка е учила философия в Швейцария. Друга се казва Йорданка.
Трета на име Иванка, кръстена на баба си, е женена за проф. Стефан Бончев,
един от нашите първи геолози. Неин син е акад. Еким Бончев.
Другата дъщеря на име Мария има от своя
страна три деца: най-голямата ѝ дъщеря Бойка е майка на проф. Добрев,
който има брат Димитър, доцент в Математическия факултет. Бойка има
сестра Катя с дъщеря Мария Самоковлиева, музиковед и професор в
Пловдивския университет. Братът на Бойка е Бранимир Папазов, професор
по медицина. Неговият син Боян Папазов е киносценарист – беше напоследък
в културната служба на нашето посолство във Вашингтон.
Наследникът на Априлов не престава издирванията
си над древните кирилски текстове. Трупа нови открития и догадки
с надежда някой да отдели време и средства за тяхното обнародване,
имайки като жив пример Васил Априлов.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник Бр. 32/Май 2010 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар