Натемия -
трижди!
В селата около Клокотница рядък народен обичай,
придружен с песен-проклятие,
предупреждава минали и днешни властници
придружен с песен-проклятие,
предупреждава минали и днешни властници
Срещата
на войските на цар Иван Асен II с войските на епирския владетел кир Теодор
Комнин в полето при река Клокотница е звезден миг в българската история. Наред
със своето значение за разширяване и укрепване на българската държава, тя
съдържа и силен нравствен елемент - нарушителят на дадената дума трябва да бъде
възмезден. Търновските воини носели набучен на копие нарушения от епирците
договор за мир - знае се това от учебниците.
Битката
става на 9 март - деня, посветен на Светите 40 мъченици от Севастия. Почитта
към тях се слива със спомена за Клокотнишката победа. На същия ден до наши дни
в района на битката се правят народни събори.
На
десния бряг на река Марица, между Първомай и Димитровград, край днешното село
Сталево (предишно Преслав) се издига хълм, който отстои на десетина километра
северно от мястото на битката и река Клокотница. Според легендата тъкмо на
този хълм е стоял цар Иван Асен II и оттам е ръководил съдбоносното сражение.
Върху
хълма от незапомнени времена има църква, посветена на мъчениците от Севастия. В
нейните стени са намирани зазидани стари български книги. Керамичен водопровод
е свързвал крепостта с река Марица.
На Първа пролет на
хълма става народен събор. Той вече е доста театрализиран. На отиване нагоре
момите пеят определена песен. По време на хорото пеят друга. На връщане в селото
пеят трета песен. Слага се обща трапеза върху месали на земята. Сетне младо и
старо се хваща около нея на хоро, като пеят песен-проклятие:
„Селяни
черква черкуват, момите
хоро играят.
Момците бял
камен фьрлят, хем фьрлят и хем проклинят:
„Проклет да бъде кир Тодор, дето туй чудо направи...“
С
очите си съм го видял - след свършване на хорото жени и мъже доближават до
отвесна каменна стена, издълбана заради каменна кариера, и хвърлят камък в нея
с думите „Проклет да е!“
Всъщност
това е народният обичай „натемия“,
известен от проучванията на Димитър Маринов и увековечен от Иван Вазов в поемата
„Грамада“.
Но
защо проклятието се отправя към бездната трижди?
Далеч не само кир
Теодор заслужава да бъде анатемосан заради нарушаването на мирния договор. Патил-препатил
от междуособици и размирици в своята държава, народът ни с безпогрешен исторически
рефлекс е отсъдил своята нравствена присъда - дори в аванс. Той има предвид
всякакви държавници - чужди и наши, склонни да забравят своите обществени
задължения към онези, които са ги овластили.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник – Бр. 28/ 2008 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар