Господнята нива
Ето
отломка от много стар апокриф, излязъл изпод перото на старобългарския
книжовник от X в. поп Йеремия, съвременник на Симеоновия Златен век:
„Един ден Иисус
отиваше във Витлеем и намери човек, че оре и отхвърля пръстта и обикаля нивата.
И видя Господ, че денят минава напразно и взе
ралото в ръцете си, та изора три бразди, па обърна, даде му ралото и рече:
„Сбогом, ори, брате!“.
Чрез Повестта за кръстното дърво тази сцена достига източни и западни земи с
добавката: „Как Христос орал с плуг е
лъгано“ или „Как Христос с плуг орал, това излъга Йеремия, български поп, бил е
между навите на дяволското хоро“.А Йеремия продължава:
„О, дивно чудо! Как
дойде Господ и не отмина своя народ, но се яви орач! О, блажено дърво, което
Господ взе в ръцете си! О, блажено рало и блажен остен! О, блажени волове,
които вървяха пред Господа! О, блажена земя, която Господ ора! О, блажено семе,
което Господ пося с ръката си! О, блажена нива! О, блажен път, по който Господ
дойде! О, блажена е тая земя, по която Господ ходи с нозете си! О, блажено
стадо, от което са тия волове, с които Господ ора! О, блажен орач, когото
Господ видя и който отмени Бога!“.
И
добавя някогашният ни прадядо с предчувствие за голяма беда:
„По-сетне ще кажем
какво стана с нивата, която Господ ора“.
Изследователите
твърдят, че подобна сцена, в която сам Бог застава след ралото като орач, не се
среща никъде другаде тъдява, като изключим някои по-ранни творби, в които са
представени Христовите апостоли как се трудят на нивата. А напоследък бяха
открити дори рисунки върху керамични плочки чак оттатък Ламанша.
Е,
и какво стана пред очите ни с тази десеторно блажена земя под древното ни небе?
Ще понечи ли ръката ни да добави към прастария апокриф днешна приписка като
тази:
„И дойде най-сетне
една есен и една пролет, когато сред оглушителни препирни и несъгласия
българската нива остана комай половината незасята“?
Впрочем
такава е и Йеремиевата прокоба. В добавка към своята апокрифна повест нашият
книжовник пише в края на X век:
„Да кажем сега какво
стана с нивата, която Господ ора. Някой от силните отне това място и направи
кошара за добитъка си, която съществува и до днес, ще бъде и до века. Амин“.
Прочете
и преписа горното Илия Пехливанов в началото на XXІ век – отново с мисъл за
кръстното дърво.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник Бр. 30/май 2009 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар