Младежи от Върпища на сбор в Царева ливада, преди 1930 г. |
Тъдява около Великден преди години стават народни сборове, наричани лазарни. Всяко селце си има ден за това – едно празнува на Лазаровден, друго – на Великия четвъртък, трето – на Разпети петък. Нашият събираше гости на втория ден на Възкресение Христово. Писваха цигански кларинети, задумкваха тъпани и отвсякъде по улеите на планинските пътеки се стичаха хора - големи и малки.
Момци и моми от околността замислят тогава да сложат начало на общ великденски сбор. Избират той да става тъкмо на Дойновата ливада – нали тя се пада по средата. Определят ден, спазаряват свирачи. Звуци на тукашно хоро огласят околността.
Чува за това и Дойно Белчовия – собственикът на ливадата. И по онова време частният имот се е считал за свещен и неприкосновен, макар още да не е било вписано това в бъдещата Търновска конституция. А е трябвало с тучно сено от ливадата се храни и добитък.
Самият Дойно бил прочут с особения си буен нрав. Не се оставял никой да му определя какво да прави и какво да струва. Носел винаги затъкнат в навоищата си на краката големия нож, с който усмъртявал по Коледа шопара. И една малка брадвичка в ръка.
Появява се той изневиделица при сборяните. Развиква се с попръжни и закани: „Как тъй ще ми тъпчете ливадата – мен питали ли сте?!...” И прочие злословия.
Сборът бърже-бърже е разтурен – преместват го на ново място.
А за Дойна остава в наследство прозвището „пехливанин”.
Моят баща Денчо Белчов, светла му памет, строител с колюфичевска семка и дарба, работил в еднолична фирма с един австриец из София, Пловдив, Плевен, Калейца и на много други места из Северна България, се представя чрез официална визитка-печат с пехливанска фамилия.
Писано било тази фамилия да се появи след време и в централни печатни издания. Та даже и чрез Интернет.
Поради горната причина нямам основания да я изоставя или побългарявам.
(Литература: Почти половин век около рождението на Христа династията на Сасанидите в Средна Азия със своите аристократи пахлавани покорява парфянското царство, което изчезва без следа, но остава да живее и до наши дни с названието „пахлаван”. Сетне то преминава в таджикски и персийски език като определение за царствен витяз. Самата династия вече се нарича Пахлаваниди. А самата дума придобива значение на „герой”, „повелител”.”
Из книгата „Имя и история. Об именах арабов, персов, таджиков и тюрков. Словарь”. Изд. „Наука”. Главная редакция восточной литературы. Москва, 1987. Стр. 91-92. Добавка: скорошен император на Иран се наричаше Пахлави; а на Урал ядат черен и много вкусен хляб, известен като „пекливанный хлеб”. Опитвал съм от него.)
Няма коментари:
Публикуване на коментар