четвъртък, 13 януари 2011 г.

ТИ ОТ КОИ ХОРА СИ?

Песните на Ирина Богданова от Царева ливада
Второ допълнено издание

Баба Ирина

Духом свободни

Седи майка ми до магнетофона, склонила глава над него да чува по-добре, слуша свирни и песни от ранната си младост и от  висотата на своите осемдесет години възкликва:
„ И хич не ги е еня тия хора, че България нямала правителство!”
По същото време в градове, села и колиби ехтяха по радиото оглушителни препирни между народни избраници в парламента, увлечени от подялбата на властта.
Учени мъже от Изток и от Запад, затруднявани с години от разгадката на българската следа в живота на Европа, нарекоха същото „Държава на духа”.
Смея да причисля моите баби и прабаби като ратници от челната отбрана на тази невидима държава, по-истинска от видимата.
А Майка Дешка е родена навръх Възнесене-както хората от Предбалкана наричат Възнесението Господне. Най-големият празник за Велики Преслав и Търновград.

Додатък:
Бащата на компютъра Джон Атанасов, който дважди идва в България да се срещне със свои родственици от Ямболско; в лично писмо до академик Ангел Балевски споделя:
„Имам странното вътрешно чувство, че тези хора, въпреки че са живели доста трудно, са си останали по кръв и дух свободни.”


Майчини тревоги

Седи майка  в родната си къща на балкана в дългите зимни вечери и намира начин да ни се изповяда:
„Един път ми е жал за мене си – какви радости съм имала...Грижа ми е, че вие се разпиляхте по градищата. Все дебели книги четете и по-умни не сте станали. Нашите хора, макар и слабограмотни, празна дума не са казвали.. Ами ми е жал и за онези, дето ще не са се родили. Как можеш да живееш ти нависоко над земята, на десетия, че и на двайстия етаж...”
Наистина колко случая има да доведат синовете старата си майка в града, да я запрат в някой апартамент на някакъв висок блок, че да не е вред и асансьорът в него, та да не може тя да се поразтъпче на слънце из градинката наблизо, да си побъбри с други старици, да се поосвежи. Да не говорим, че няма и никакви животни около нея да се грижи за тях, да си приказва с тях, да ги хвали или укорява. Всичко това й стига подир месец или два да си отиде от света в недоумение.


Научно и ненаучно

Тече международен симпозиум  за Търновската книжовна школа в университета на Света гора. Явявам се с доклад и аз – за Отец Матей като един късен исихаст. Достатъчно данни има да го считаме за такъв. Председтелства заседанието теолог от един религиозен център в Ниш – забравил съм името му, млад човек.
Но преди да започна казвам, че считам и моята Баба Ирина за късен представител на Търновската книжовна школа. Сърбинът подскоква на стола си от изненада: „Какъв е този човек? Може ли на такава научна среща да се говорят такива неща...”
Имам и научен проблем, върху който няма кой да се изкаже. Баба ми Ирина пееше стотина народни песни от Тревненско. Те не са ценни заради мелодията си. Текстовете им са необикновени и много от тях не можеш да откриеш в академичните фолклорни сборници. Кое е същественото в случая? Славейковците Петко и синът му Пенчо са превърнали местния фолклор в литература. По-късно в годините след тях недипломирани певици от околните села с очевидно търновско потекло и ярка природна интелигентност вторично са превърнали литературния вариант на песните в късен фолклор. Те затова и не ги пеят докрай, а ги рецитират. При това никога не са ги записвали на книга, а са ги съхранявали до дълбока старост в паметта си. Запомнил съм Баба Ирина на общата родова трапеза, като слуша за някой хорски мискинлък, вместо коментар запява съответна песен.
Тема за размисъл на млади и недотам млади дипломирани фолклористи и етномузиколози.
                                                                                 
                                                                                   Писано по Ивановден
                                                                                   7 януари 2011 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар