петък, 21 април 2017 г.

НОВА ЛЕТОПИС
Изложба във Ватикана


 От 8 де­кем­ври 1978 г. до 12 ап­рил 1979 г. в Крип­та­та на хра­ма-па­мет­ник „Св. Алек­сан­дър Нев­ски“ в Со­фия е уре­де­на из­лож­ба­та „Сла­вян­ски ръкопи­си“, до­ку­мен­ти и кар­ти за бъл­гар­ска­та ис­то­рия от Ва­ти­кан­ска­та апос­то­ли­чес­ка биб­ли­о­те­ка и Сек­рет­ния ар­хив на Ва­ти­ка­на ( IX ­ XVII  в.)  То­ва е круп­но съ­би­тие в на­ве­че­ри­е­то на 1300-го­диш­ни­на­та от основаването на бъл­гар­ска­та дър­жа­ва. Орга­ни­за­то­ри на из­лож­ба­та са Ватикан­ска­та апос­то­ли­чес­ка биб­ли­о­те­ка, Сек­рет­ни­ят ар­хив на Ва­ти­ка­на, Ко­ми­те­тът за кул­ту­ра, Бъл­гар­ска­та ар­хе­аг­раф­ска ко­ми­сия, На­ци­о­нал­ни­ят ис­то­ри­чес­ки му­зей, На­ци­о­нал­на­та ху­до­жес­тве­на га­ле­рия. На­уч­ни комисари са Акси­ния Джу­ро­ва (за сла­вян­ски­те ръ­ко­пи­си) и Бо­жи­дар Димит­ров (за до­ку­мен­ти­те и кар­ти­те). ­На­уч­ни кон­сул­тан­ти: мон­сен­ьор Жо­зе Рю­ис­кар и проф. Иван Дуй­чев. Изда­тел­ство „На­у­ка и из­кус­тво“ отпечат­ва ка­та­лог. Пре­дис­ло­ви­е­то в не­го на­пис­ва мон­сен­ьор Рю­ис­кар, а сту­ди­я­та „Ва­ти­кан­ски ръ­ко­пи­си и до­ку­мен­ти ка­то из­вор за бъл­гар­ска­та исто­ри­я“ ­ Иван Дуй­чев.
На 23 ­май 1979 г. съ­ща­та из­лож­ба е от­кри­та в Сик­стин­ска­та за­ла на Вати­ка­на. В нея са по­ка­за­ни ори­ги­на­ли­те на Ма­на­си­е­ва­та хро­ни­ка, Асемани­е­во­то еван­ге­лие, Евти­ми­е­вият слу­жеб­ник, кар­ти и до­ку­мен­ти.
В Шко­ла­та по па­ле­ог­ра­фия и дип­ло­ма­ти­ка на Ва­ти­ка­на проф. Акси­ния Джу­ро­ва из­на­ся лек­ция за сла­вян­ска­та па­ле­ог­ра­фия. Съг­лас­но офи­ци­ал­но пре­диз­вес­тие из­лож­ба­та е по­се­те­на от но­во­из­бра­ния па­па Йо­ан Па­вел II. Той раз­го­ва­ря с проф. Джу­ро­ва, и с проф. Иван Дуй­чев, а акад. Пе­тър Дине­ков го­во­ри с не­го на пол­ски език, ка­то ста­ва яс­но, че е спе­ци­а­ли­зи­рал в Яге­лон­ския уни­вер­си­тет на Кра­ков, къ­де­то и Ка­рол Вой­ти­ла е учил и пре­по­да­вал. На раз­дя­ла па­па­та обе­ща­ва да на­у­чи от своя стра­на бъл­гар­ски език.
След мо­ле­бен при гро­ба на Св. Ки­рил в ба­зи­ли­ка­та „Сан Кле­мен­те“ бъл­гар­ска­та де­ле­га­ция, во­де­на от проф. Алек­сан­дър Фол, има офи­ци­ал­на ау­ди­ен­ция при Па­па Йо­ан Па­вел II.

Офи­ци­ал­ни­ят ор­ган на Ва­ти­ка­на „Осер­ва­то­ре ро­ма­но“ пи­са:
„Откри­ва­не­то на из­лож­ба­та със ста­ро­бъл­гар­ски ръ­ко­пи­си
в Сик­стин­ска­та за­ла съв­па­да
с 1300-го­диш­ни­на­та на бъл­гар­ска­та дър­жа­ва ­
най-ста­ра­та  дър­жа­ва в Евро­па.“(Бр.118 (36,102), 24 май 1979 г.)



Няма коментари:

Публикуване на коментар