ПОБЕДАТА НА КРЪСТА – В КАЛЕНДАРА
Княз Борис I, въвел себе си и “дадения му от Бога народ”
в новата християнска вяра е канонизиран своевременно за светец
на Българската църква. По правилата на църквата – според хипотезата
на сръбската славистка проф. Радмила Маринкович и нашата писателка
и специалистка по балканистика проф. Надежда Драгова – е било съставено
житие. То може да се възстанови по отделни негови части, вградени
в други творби от по-късно време. В една от тях има определението “този
дивен юноша Борис” – образ, оправдан от свежестта на новата религия.
Така е представен и в известния образ в Учителното евангелие, запазено
в руски препис от ХII век, съхраняван в Държавния исторически музей
в Москва.
Оказва се, че в тогавашния църковен календар е била
вписана и победата на княз Борис над въстанието на боилите, които
се опитват да възвърнат езичеството. Руският изследовател Анатолий
Турилов обнародва неотдавна сведения от месецослова на сръбския
апостол-евангелие, писано в края на ХIII в. или в началото на следващия
ХVI в. и съхранявано в Библиотеката на Руската академия на науките
в Санкт Петербург /Западно-европейски отдел, Ђ680/. На лист 263 под
датата 28 март е записана памет за чудотвореца отец Иларион и
победата на българския княз Михаил с кръста.
Изглежда става дума как княз Борис е носел кръст на
гърдите си в сражението с метежниците. Победата на кръстното
знамение е предадено от византийските хронисти неведнъж. Например
историкът Теофан пише:
“Остава известно покръстването и това предизвиква
въстание на целия народ. Борис с подкрепата на немногочислени съратници
разбива метежниците, а останалите вече не тайним образом, а съвсем
явно обръща в ревностни християни.”
По всяка вероятност празнуването на победата над
езичниците е установена още приживе на княз Борис, докато той е бил
монах – единствен в Европа случай за владетел, напуснал доброволно
престола.
Според Житието на Св. Климент от Теофилакт Охридски
княз Борис I освобождава всички книжовници, художнеrци и учители
от всякакъв вид данъци към държавата.
Додатък. Йоан Екзарх
Български се упоменава единствен от българските светци в руски
ръкописи от ХI-ХII век., които се съхраняват днес в Руския държавен
архив за държавни актове в Москва, в Библиотеката на Москов-ската
Синодална типография. Неговата памет е известна също и по типо-графско
евангелие №1, а също и в български апостол-евангелие от ХIII в. в сбирката
на Белградската народна библиотека /КМЕ 2:171/, унищожено по време
на войната през 1941 година. Възможно е датата да е поставена през
м. юли по повод назначаването на Йоан презвитер за екзарх на Велики
Преслав или поради близост с датата, на която според приписката на
Тудор Доксов е починал княз Борис Първи.
„Както показва проучването на историческата ситуация
във Велика Моравия и Първото бъларско царство пише Анатолий Турилов
в сп.”Старобългаристика” – периодите за установяване на славянските
национални култури през епохата на Средновековието, свързани с
въвеждане на християнството, като цяло се характеризират с повишена
творческа активност от страна на създателите на новите цивилизации,
с търсения и достижения, които по-късно не получават развитие. Достатъчно
е тук да се припомни блестящото химнографско творчество на Кирило-Методиевските ученици, открито и изследвано
от българските учени през последните десетилетия.”
ПОКЛОН ПРЕД СВЕТЛАТА ПАМЕТ НА ТОЗИ ВЕЛИК БЪЛГАРИН И БЛАГОДАРНОСТИ КЪМ НЕМНОГОЧИСЛЕНИТЕ БУДИТЕЛИ, КОИТО НИ ВРЪЩАТ КЪМ ЗАСЛУГИТЕ МУ ЗА БЪЛГАРИЯ И ЗА ПРАВОСЛАВНАТА ВЯРА
ОтговорИзтриване