ЕДИНОСЪЩНИ
Старобългарските
книжовни средища Преслав и Охрид
Старобългарист,
писател, литературен критик
Основаването
на Охридската книжовна школа от Борис I и Климент е блестящ стратегически
ход на разцъфтяващата Първа българска държава. Двадесет години
след покръстването (864) Борис I на практика се убеждава в консолидиращата
сила на християнството. Същевременно проницателният български владетел
все по-остро разбира каква голяма опасност е християнството като
византийско политическо и идеологическо проникване в България.
Веднага започва борба за независима българска църква. След сложен
дипломатически етюд, разигран между Рим и Цариград, в 870 г. Борис I
извоюва правото на независима българска екзархия. Огромен успех!
В светлината на тези крупни и първостепенни не само за България, но
и за цялото славянство исторически събития привличането на Кирило-Методиевите
ученици в България има единствен смисъл, определен изцяло от ясната
и целенасочена политика на българския владетел.
Когато се изтъква
с най-блестящи определения делото на братята Кирил и Методий, никога
не бива ни най-малко да се забравя и подценява ролята на българския
княз Борис І за възтържествуването на стремителния разцвет на славянската
писменост и култура. Блестящата теория се въплъщава в блестяща практика.
Какво би станало с делото на Кирил и Методий без Преславската и Охридската
школа? Знаменитото слово на Кирил Философ срещу триезичниците не
би ли останало задълго само един блестящ полемичен текст, цитиран
от избраници за избраници, ако Охридската книжовна школа, подготвила
3500 книжовници, не бе разсякла като стоманен меч двуезичната ос
Рим–Цариград? И то веднага, тутакси, по горещите следи на огненото
Кирилово слово във Венеция!
Като основава
едновременно два идеологически центъра – Преслав и Охрид – с единна
културна и политическа програма, Борис I зорко долавя и творчески
развива една от най-могъщите идеи на времето – децентрализацията на
културата като средство за вътрешна консолидация, за идейно и културно
спояване на целия народ, за постигане на здрава политическа централизация.
В Западна Европа същият процес започва по същото време, но протича
много по-бавно, мудно, непоследователно. На събора в Тур (813) за
първи път се разрешава в католическото богослужение покрай латинския
език да се допущат и „романските наречия“. Но латиноезичният католицизъм
е мощна консервативна сила, която се преодолява мъчително. Едва
в 890 г. се появява най-ранният паметник на старофренската литература
– „Кантилената на Св. Евлалия“.
В същото време
изграждането на старобългарската култура и литература се превръща
в държавна политика. Ето кое трябва да се подчертае колкото е
възможно по-дебело, за да се разбере, че Златният век не е паднал от
небето, че той не е просто някаква щастлива случайност по пътя на
учениците на Кирил и Методий, че става дума не за някакъв чисто културен
„бум“, представян в светлината на традиционни утопии за „просветена
монархия“, а за единствения миг, който не е бивало да бъде пропуснат
и който не е пропуснат! Борис I и Симеон Велики решават категорично
въпроса да бъде или да не бъде българската държава на Балканския полуостров.
Тенденцията,
която си пробива път и на църковния събор в Тур, в условията на крайно
интензивните исторически процеси на Балканите изкристализира в
политиката на българските владетели Борис и Симеон и веднага се
въплъщава в живо държавно дело. Охрид не е просто и само втора
културна столица на България – това е Преслав, изнесен на най-предната
линия Цариград–Рим. Погледнете на картата: Охрид разделя отсечката
на гръцко-латинската идеологическа хегемония на две равни части.
Ще последва бурно по-нататъшно делене в цяла Европа. Правото на
всяка народност да има своя независимост, независимост политическа
и културна – право, което лежи в основите на бъдещия европейски
прогрес, на бъдния Ренесанс – е защитено за първи път от далновидната
държавна политика на един български владетел и от блестящата дейност
на най-талантливия пряк ученик на Кирил и Методий.
Известно е,
че Климент Охридски получава великолепна и всестранна подготовка
и взема участие в най-важната дипломатическа мисия на Константин
Философ – посещението при папа Андриан II.
Не може да има
никаква случайност в първостепенната по важност истина, че най-талантливият
ученик на Солунските двама братя застава точно по средата – и географски!
– между Рим и Цариград, приемайки во веки веков името Охридски.
Всички източници сочат, че пратеникът на Борис I в Югозападна България
не се е усамотил край брега на дивното Охридско езеро – място злачно
и покойно, за да пише книгите си и да се впуща в глъбините на теорията
и богословската догматика. Климент идва в Охрид, за да създаде школа,
за да бъде апостол и прост работник на една нова българска култура.
Лъчезарният
център, в който се сливат всички лъчи на Охридската и Преславската
книжовна школа,
е култът към Солунските братя. Цялата традиционна християнско-византийска
техника за издигане в култ за поетично възвеличаване – техника,
съвършено разработена и изградена върху радостната екзалтация
(католицизмът избира екзалтацията на страданието) придобива ново
съдържание. В една нова среда – славянобългарската, се възвеличават
съвършено нови апостоли, съвременници, най-актуалните дейци на
славянското просвещение.
Възторженият
полет на новопокръстените българи към изворите на духовната радост,
към едно отечество, което придобива пред смаяните им очи и своя
единна, духовна, идейна територия, се окриля не толкова с оди и химни
за Петър и Павел, за Йоан Дамаскин и Григорий Богослов, колкото с
оди и химни, похвални слова и облажавания на Кирил и Методий, на Борис
I и Симеон Велики, на Климент и Наум.
Възхвалата
на Кирило-Методиевото дело – ето здравата и нерушима идейна, идеологическа
основа и на Охридската, и на Преславската школа.
Каква могъща
българска културна традиция се създава, може да се съди чак по крупните
центрове на Българското възраждане през ХVIII и ХIХ век – Котел, Охрид,
Струга, разположени в непосредствена близост до корените на двете
старобългарски книжовни школи.
Кирил и Методий
теоретически разбиват вековната догма на триезичното богослужение.
Охридската книжовна школа на практика разкъсва двуезичната гръцко-латинска
възхвала на Бога, за да отвори място – точно по средата на оста Рим–Цариград
– и за молитвите на старобългарски език. В същото време Преславската
книжовна школа продължава теоретичния бой в дълбочина, както ясно
личи от бележитото съчинение на Черноризец Храбър – полемика на световно
равнище, както бихме се изразили в наши дни. Каква по-съвършена
организация на едно идейно настъпление бихме могли да си представим?
В.
„За буквите – О писменехь“, бр. 5,
декември 1981 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар