МАТЕРИНСТВОТО – НАЙ-ВАЖНА
ЖЕНСКА МИСИЯ
Един открит урок на Гергина
Тончева през 25-та година от създаването
на Националната гимназия
за древни езици и култури
“Константин-Кирил Философ”
Календарът
събира през март - женския месец на годината червено-белите вестоносци
на пролетта от Аспарухово време — мартениците, националния празник
на Освобождението, именни и рождени дни… А на двадесет и петия ден
от месеца православната църква почита ритуално БЛАГОВЕЩЕНИЕТО
/или Благовец — според незаличимото езичество на нашите земи/.
Според Светото писание тогава Дева Мария научава от ангела, че ще
роди Спасителя на света. Това е истинското начало на нравственото
обновление, което съпровожда пролетното прераждане на природата.
Като ще
има Ден на жената — най-естествено
е да бъде именно този ден, Денят на Майката. Най-пълно осъществява
своята човешка мисия една жена,като дари живот. Нищо друго не може
да се замени с това. Представа за хармония и нравствено равновесие
дава образът на Майката, сгушила в скута си Младенеца. Рисували
са го векове наред зографи и на Запад, и на Изток.
В православните
черкви песнопенията, посветени на Богородица, се изслушват задължително
прави на крака /т.нар. Акатист/. Св. Богородица е покровителка на
балканските народи. Монашеската република на Света гора /Атон/ е
наричана „Градината на Богородица”.
Богородица
е покровителка на Симеоновата столица Велики Преслав. Култът към
Божията майка е проникнал във всеки български дом. В него — и в
най-бедния, и в най-богато уредения — друго може да няма — образ на
Богородицата по негласно правило винаги има на съкровено кътче от
него. Всяка родилка в интимен женски кръг три дена след появата на
рожбата е наричана ни повече, ни по-малко Богородица. Може
ли да има по-голямо и по-истинско признание и уважение към жената!
Хлябът, който се меси за понуда в този ден, както и последният залък,
останал недояден при смъртта на Майката, също се нарича богородичен.
Ето затова
следва да се утвърди наново по-човешки и по-смислен празник на жената
и майката. Вместо да търсим чужди образци — нека се възвърнем към самите
себе си. Да се събедим, както обичаха да казват старите българки
на стар български език.
Гиргина Тончева не се
нуждае от нарочно представяне. Едва ли има друг подобен случай: една
и съща директорка на лично училище да остане в продължение на двадесет
и пет и повече години като такава. На два пъти тя отказва да стане министър
на образованието с твърдото убеждение, че длъжността учител
е по-висша от длъжността министър. Наистина министърът след
няколко години си отива и рядко някой се сеща сетне за него, докато
учителят си е учител десетилетия и го запомнят десетки и стотици
негови питомци.
Години
наред Тончева е работила като редакторка във в.”Учителско
дело”, сътрудничила е на много други издания, както и на Българското
национално радио. Притежва редкия дар-слово да представя своята
лична и обществена позиця разбираемо и прочувствено. Да
припомним, че проповедта е част от духовното битие на българите от самото
начало на държавата ни. При това то е нужно да бъде кратко и смислено,
понеже е произнасяно в черква след литургията и не бива да се изчаква
с досада края му. Нищо не може да замени една жива дума, както
е твърдял и синът на Даскал Ботю Петков, докато е учителствал в Калофер,
Измаил и другаде.
„Почитта
към Майката е почит към живота. Уместно е това да става през месец
март едновременно с пролетното пробуждане на природата за нов
живот. Затова е най-естествено да почитаме Деня на благата вест. Закърмена
съм с тази почит още в детството си. Материнството е израз на самоотдаване,
покровителствена обич и милосърдие. Най-великото творение на природата
е Майката, която създава, откърмя и отглежда живота. По-велико
чувство от майчинството, от майчината любов, аз не познавам. То е
вселено дълбоко у мен, то определя и възторженото ми отношение
към живота и децата. Майка съм на две дъщери и баба на четири внучки.
Все женска челяд! Кому каквото му трябва — това и Бог
му дава. Обградена съм с хубост, доброта и обич.”
„Майчинството
не е просто биологическо състояние - то е духовно състояние. И житейската,
и библейската, и литературната почит към Майката са съвсем естествени.
Нека обърнем поглед назад към Ботев и Вазов, Яворов и Дебелянов. Началните
им стихове са посветени все майце си. А и българките, които са родили
тези наши първенци на духа, са били достолепни жени. В древността
хората са ставали прави на крака пред бременна жена или като срещнат
жена с малко дете на ръце…”
„Към своето
майчинско чувство аз добавям за пълнота и голямата си челяд мои
възпитаници. Майката у мен седи редом с Учителката. Хиляди са вече
моите ученици — не само от класическата гимназия а и от немската
в София, отпреди това в Девин. Обичам си ги като свои рождени деца.”
Вместо
визитка. Националната гимназия за древни езици и
култури „Св. Константин-Кирил Философ” е открита през
1977 година.
Радетели
за нейното създаване са Софийският университет „Св.
Климент Охридски” с тогавашния ректор проф. Благовест
Сендов, именити български учени, писатели и публицисти
като проф. Петър Динеков, проф. Александър Милев, проф. Руска
Гандева, проф. Кирил Влахов, проф. Светомир Иванчев, проф. Александър
Фол, Веселин Йосифов, Йордан Радичков, Тончо Жечев.
Път на тази
идея даде Людмила Живкова като председател на Комитета
за изкуство и култура. А истинските строители на
гимназията са стотиците нейни учители и ученици.
Възпитаници
на училището представят днес успешно България в
най-големите университети на Европа и САЩ.
Гимназията
поддържа близки отношения с университетските лицеи в Солун и Атина,
с академическата гимназия във Виена, с Гьотевата гимназия
в Берлин, с класическия лицей в град Бохум, с катедралното
училище на град Орхус, Дания.
При
откриването на гимназията немският професор Зигфрид Волф писа в реномираното
списание „Гимназиум”:
„В
момента, когато образованието по света се политехнизира,
социалистическа България възражда класическото
образование.”
март 2002 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар