.
Автографи върху
варовик
Климентови ученици
създават в манастира край Равна
каменна библиотека с
надписи на 6 древни езика
Средновековният
манастир от края на IХ век край гара Равна (между Варна и
Провадия), разположен върху площ от десетина декара, е дал приют на Климентови
ученици. Сигурен знак за пряка връзка с владетелския двор е намереният тук
оловен печат (моливдовул) с надпис:
„Господи, помагай на Симеон, архонт на
българия“.
Той
беше открит след иманярски набези в последните десетилетия на отминалия век.
Именитият български археолог проф. д-р Казимир Попконстантинов, понастоящем
преподавател във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“, документира,
проучи и направи известни около 200 каменни надписа и рисунки от стените на
черквата „Рождество Богородично“, осветена на Гергьовден – 23 април 889 година
(според изрично указаното в надпис свидетелство за това събитие).
Архитектурният план на черквата съвпада с плана на Голямата базилика в Плиска,
като всички сгради в манастира са строени едновременно – доказателство за общ
замисъл и щедри инвестиции на централната власт. Има скрипторий, жилищни
помещения, дори баня. Светилището пази до наши дни около 200 каменни надписа и
рисунки на 6 древни езика: на гръцки език; с латински букви на гръцки език;
глаголически; кирилски; руни; двуезични. Има и десетки рисунки на християнски
светци, на различни животни – кон, елен, козел, вълк, заек. Има и надписи върху
прешлени за вретена, гърнета и други предмети.Една невероятна каменна
библиотека от IХ век наистина! Откритието дава нова светлина върху ранната
история на славяните. Такава е оценката на европейски учени – вещи
изследователи на Средновековието, които дойдоха да видят на място надписите.
Петдесетина надписа са имена на жени:
Ана, Марта, Дедина, Елисавета, Матрона, Вяра, Сончонка, Марна, Мария, Текла, Левота, Смола, Точена, Ждимира
Някои
от надписите са двойни – на мъж и жена: Петрос – Марта, Козмос – Марта, Ерини – Дамян
При
никое от имената няма указание за святост „агиос”.
Сиреч не става дума за християнски светци или светици, нито за жени и мъже от
аристокрацията, а за хора от простолюдието, може би дошли от съседни селища или
от самата столица, които са потърсили уединение настрани от прабългарите
езичници и византийското духовенство, каквото е предлагало това целунато от
Бога място. Да си припомним, че по същото време във Византия са познати смесени
манастири. И манастирът край Равна като че ли е бил посвоему смесен... Върху
един варовиков отломък личи рядък по съдържание надпис, който задържа
вниманието ни:
„Господи, помагай на Марина, истина ти
казвам“.
А
вдясно от него, с подобен почерк, е добавено: „Марина соука чриваваіа“. Горното проклятие
оспорва твърдението, че думата „сука“ е древноруска. Нали самият Пушкин,
завършвайки романа „Евгений Онегин“, в полет на духа е възкликнал: „Ай да,
Пушкин, ай да сукин син!“. Излиза, че той се е
изразил на старобългарски език. И неслучайно е съветвал децата да учат
църковнославянски.
Монасите
и писачите от Равна, посветили се на Св. Богородица, са си останали дълго време
след Покръстването по душа езичници. Както е заключил един западен хронист, „християнството на Борис е миришело повече
на степ...“. Сп. „Куриер ЮНЕСКО“ в статия под
заглавие „Каменна библиотека от Х век“ извести в бр. 7 от
1983 г. на 32 езика за откритията в Равна, като представи и в. „За буквите“.
Видният
изследовател на Преславската книжовна школа проф. Рудолф Айцетмюлер доведе свои
студенти и асистенти от Университета в град Вюрцбург, Австрия, на научна
екскурзия в Равна.
„дойдох в понеделник
по пладне. и възлязох на черквата. и написах!“
Надпис от ІХ век,
издълбан върху варовик в църквата на с. Равна.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Няма коментари:
Публикуване на коментар