ПРЕСЛАВСКИЯТ СЪБОР
Ръководител на Катедра по славистика
във Виенския университет
Хайнц Миклас
В поредицата от
значителни събития, които съвременната кирилометодиевистика
зачита, Преславският държавен и църковен събор заема централно
– а както личи от по-сетнешния исторически развой – и най-съществено
място. Едновременно край и начало, годината 893-а е не само повратна
точка в българската история. От петте главни решения на Събора в
Преслав четири имат преки или косвени последици върху общото развитие
на по-късната православна общност (slavia ortodoxa):
- детронизацията на Владимир-Расате и интронизацията на
Симеон;
- хиротонията на епископи и особено на „първия епископ на българския
език“ Климент;
- натовареното със символен смисъл преместване на столицата
от Плиска в Преслав;
- т.нар. преложение кънигъ (сиреч превод
на богослужебните книги от гръцки на старобългарски език. Б.м., Ил.
П.).
Резултат на тези решения е окончателното
включване на България в християнската общност, а също така своеобразието
на нейната позиция, което по-късно се превръща в модел за всички останали
славянски държави.
Исторически факт е, че този български
модел е преди всичко плод на последователната политика на княз Борис
Първи.
Съборът в Преслав прави наистина значителна
културно-политическа крачка. Замяната на гръцкия език със старобългарския
е насъщно необходима за административната дейност на държавата,
за търговията. Това налага също замяната на глаголицата с кирилицата
като по-опростено писмо.
Същността на Кирило-Методиевата мисия
поначало е в търсенето на един трети междинен път, между Рим и Византия,
между Изтока и Запада.
Преславският
събор през 893 г. дава решителен тласък именно на тази историческа посока.
А тя се оказва най-присъща на славяните. Те търсят тогава свой собствен
път: нито да се приближават много до Византия, нито пък да се сближават
прекалено с Рим
От книгата на Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар