ДМИТРИЙ ЛИХАЧОВ
ЗА „ШЕСТОДНЕВА“
Магнетофонът на Калина Канева е запаметил
върху лента за Българското национално радио един разговор с Дмитрий Лихачов
край Дома на учените във Варна.
На фона на шума на морето Лихачов разсъждава:
„Колко
ли им е било страшно на старите пътешественици в такава тъмнина!
Гърци или руси. С малките си плавателни съдове. Дори при такова слабо
вълнение трябва да е било страшно в мрака. Било е неизвестно какви племена
ще ги срещнат тук. И как – дружелюбно или враждебно… И в същото време
– какво безстрашие! Именно върху безстрашието се е крепяла цялата
древна култура – и античната, и средновековната. В едно гръцко произведение
пише, че шумът на морето повече от всичко напомня за вечността. Абсолютно
същият шум се е разнасял и преди две хиляди години, и преди три хиляди
години. Вечен ритъм.
Йоан Екзарх е създал истински
химн за морето! Възпява тъкмо прибоя – как вълната изскача върху пясъка…
Морето измива и милва земята… В „Шестоднев“ на Йоан Екзарх има една
забележителна мисъл: природата сама се възстановява, сама опазва
себе си! Днес вече знаем, че това е възможно само до известен предел,
но тогава е било напълно реално. Колкото и дъждове да паднат, морето
не излиза извън бреговете си. Колкото и слънцето да изпарява водата,
морето винаги си остава на едно и също равнище. Самовъзстановяването
е признак на живия организъм. Именно живият организъм е способен да
възстановява сам себе си. От такова гледище морето е съвсем живо:
възстановява чистотата си, винаги запазва своето равнище“.
Дни подир това в софийската хотелска
стая става дума за първия цялостен превод на „Шестоднев“ на новобългарски
език.
Дмитрий Сергеевич обобщава тогава:
– „Шестоднев“ е една от най-разпространените книги в Древна
Русия. И най-любима. Нейният живот се оказа необичайно продължителен
– чак до ХIХ в. (Ще допълня:
за последен път „Шестоднев“ е преписан в самото навечерие на Втората
световна война, в средата на следващия век. Б.м., И. П.) „Шестоднев“ не е остарял в сравнение с други книги. Оказа се
най-жизнеспособен! Забележително! Познавам един хидролог – Николай
Николаевич Горки, който написа книга за морето и тя започва с цитат
на Йоан Екзарх Български.
Съдържанието на „Шестоднев“
обхваща целия свят. Книгата е много поетична. Тя изразява възхищението
от света – „удивление миром“. Не само възхищение, но и удивление.
Ето
какво в „Шестоднев“ е много важно. Йоан Екзарх възприема природата
като определена система, като организъм, където всичко си има своето
място; мислителят вижда функциите на всяка отделна част във Вселената
като цяло. Би било много полезно съвременни крупни учени от различни
области – физици, ботаници, зоолози, хидролози и т.н., да прокоментират
от свое гледище съчинението на Йоан Екзарх...
Учудва мисълта на старобългарския
писател, че човекът е по-ценен от звездите (изказана в първата част
на Четвъртото слово, която се приема за писана от самия Йоан Екзарх)...
И същевременно човекът
не се схваща като деспот в природата! Йоан Екзарх говори за човека като
част от природата, най-важната част. Така че екологическите проблеми
са вече поставени още тогава, преди десет века.
В общи линии „Шестоднев“
е създаден въз основа на съчинения на Василий Велики, а Василий Велики
се основава върху античната и елинистичната философия. Така че книгата
е резултат от многовековното развитие на човешката култура.
Културата е натрупване
на ценности. И българският дял в натрупването на ценности е много голям.
През Х в. в България е направено обобщение на предишния опит. И е направено
толкова добро обобщение, че то е останало в руската литература
чак до ХIХ век.“
– А как възприемате идеята за Големия
и Малкия Космос? – го пита Калина Канева.
– Тя се разпростира
не само върху човека. Какво представлява например църквата като архитектура?
Зданието е малка вселена. Има глава-купол, рамена, очи, вежди. Казаното
се отнася и за най-обикновената къща. Идеята за претворяването на
цялата Вселена в малка Вселена има няколко степени: от големия свят
до малкия свят. Малкият свят е домът, обиталището на човека. А човекът
е също един малък свят. Съществували са отдавнашни схващания, че човекът
в своята организация съответствува на Вселената. Това е много важно,
защото става дума за взаимоотношенията на човека с природата,
за хармонията.
Струва ми се, че и сега –
например, когато човек се лекува с билки, а не с химически лекарства
– човек възприема себе си като част от природата, усеща единството си
с природата. Човек тръгва и сам търси лековити треви. Има чувството,
че самата природа го лекува.
Мисълта, че Йоан Екзарх
разглежда природата като единно цяло и човека като част от природата
– повтарям – е много важна. „Шестоднев“ е съвременна книга, защото е
поетична книга за природата. Затова е имал такова значение за Русия
– даже до ХIХ век „Шестоднев“ е поезия, поетично отношение към природата,
което трябва да съществува у човека!
Септември
1982 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар