ОБЛЪЧЕНИ С ПЕСЕН
Ученици от Софийската класическа
гимназия със своята учителка по музика Людмила Добринова спасяват
гласове от вековете, за да зазвучат те отново у нас и по Европа.
От
дън-душа ги облажавам тези млади момчета и момичета и най-вече
тяхната вдъхновителка Людмила Добринова, наричана от възпитаниците
си просто „Мама Доби”! Не знам друга учителка да е назовавана толкова
интимно като признание за възприета духовна близост и последование.
Още през
десетилетията на „войнстващия атеизъм” – честити са те, че не познават
този официален термин на обществения ни живот отпреди години –
по вътрешно влечение тръгват по изоставени черкви и манастири да
издирват старинни песнопения. Много от светилищата бяха по онова
време превърнати направо в обори за овци и магарета. Сред купища
тор в безименно манастирче между Враца и Вършец учителката изравя
парче резба от олтар, почиства я от млъсотиите и я съхранява в
своя дом като реликва.
Разговаряме
с Добринова в нейния дом над разгърнати карти с маршрутите на отделните
експедиции и многобройни папки със записки от информатори. Тя не
бърза да довери съкровищата си, но лека-полека се отпуща, зажумява,
облегната на креслото, и почва да възвръща в паметта си редки срещи.
„Той беше
свят човек” – казвали им неведнъж за Левски, припомняйки обичано от
него песнопение. В Голям извор им съобщили, че дори турците харесвали
едно „Достойно есть” на шести глас, понеже наподобявало тяхно ориенталско
песнопение. Друго „Достойно”, записано в Дряновския манастир, се е
пеело и по време на сватбения обряд, имало го в сватбените треби.
Постоянно
ги препращали от село на село с надежда да бъдат открити почти напълно
забравени стари черковни песни. Молели ги: „Идвайте по-скоро, ние си
отиваме вече от този свят, сложете песните ни във вашата кутийка” и
посочвали магнитофона. Другаде пък обратното бивало – не
им давали да запишат нищо: подобни песни следва да
се пазят в ума и сърцето и на книга не се пишат…
И така вече
десетилетия Добринова пази в сърцето си завещаното. А най-силно
й въздействало разказаното от дядо Ромил, осемдесетгодишен монах
от Черепишкия манастир, звънарят на обителта. Него са го записвали
японци, французи, и всякакви други чужденци. „Елате на празника Голяма Богородица – канел ги той – да ви ударя
тогава камбаните!” Наистина невероятно звънели те в този ден.
Оповестявали на цялата околност и на целия Божи свят преклонението
пред Божията майка. Монахът отказвал да пее сам в черквата. „Ще се
затъжат иконите”, казвал. Сиреч песнопенията се изпълняват само
по време на литургия като разговор с Бога, не просто така. Както и
иконите не са само творби на живописта, а средство за връзка с
небесата, попили са мъки и радости на безчет поколения преди нас.
Монахини от Мерданския манастир също отказвали да изпеят в църквата
песента „Рано рани монахиня” – звучаща по народному, съдържаща
откровение за тяхната собствена съдба.
Добре де,
защо си го правила всичко това – питам аз, както са ме питали недоумяващи
неведнъж и мен заради подобни страсти. Сиреч каква конкретна полза ще
извлечеш от това, пари ще спечелиш ли и прочие.
Домакинята
с видимо затруднение търси отговора и отвръща кратко:
„В моя род
е имало добри певци, някои църковни…” Според семейно предание прадядо
й в Ломския край е строил черква и сам пеел в нея. Изплува из паметта
й как цялото семейство се събирало вечер в двора на къщата при запален
огън, като пеели всички наедно с майсторите. А по големите празници
– и в черква.
„От 12-има
първи братовчеди четирима сме се посветили на музиката: на първо
място композиторът Симеон Пиронков; неговият син понастоящем
преподава във Виенския университет, дирижира хор в столицата на
европейската музиса; друг мой братовчед беше челист в състава „Софиски
солисти”, почина неотдавна; моя братовчедка е цигуларка; от следващото
поколение есто от момчетата завърши консерватория в Швейцария и
сега свири на контрабас в брюкселски оркестър; съпругът ми дълго
време свиреше в Софийската филхармония, а синът ми е композитор.
Поредицата музикални дарования продължава. И всички възприемат
музиката като свещенодействие.”
Едва ли
Класическата гимназия би намерила по-подходяща учителка по музика.
Добринова не била и помисляла за подобна благодатна възможност,
преподавала си кротко в 18-о столично училище и на третата година
след създаването на елитното училище се вгражда в необикновения
състав дарени за будителска работа учители от различни училища,
призовани от Гергина Тончева, основателката на гимназията.
„Задавала
съм си въпроса – продължава Добринова – дали тези свети кирилометодиевски
букви най-много са спомогнали за опазване на нашата българска душевност
през отминалите времена. Хората, които ни предадоха като завещание
старинни песнопения, бяха повечето слабограмотни. Един от тях направо
изповяда, че не бил разгръщал книга през живота си. Балканското музикално
наследство далеч предхожда появата на книжнината ни. Песните са
предавани предимно от уста на уста. Рядко певците са имали някакво
по-сериозно образование. Ала те – къде осъзнато, къде неосъзнато
– са дообогатявали мелодиите, усъвършенствали са ги по свой вътрешен
усет, водени от нещо, вградено в гените им. Не са робували на канона,
а са го доразвивали. Това е едно истинско досътворяване!”
Наистина
традицията не е в никакъв случай нещо застинало, мъртво, лишено
от приспособяване към новия вкус на днешните слушатели. Нужно е обаче
да се пипа извънредно внимателно, с чувство за мярка, с познаване
на основните особености на даден вид пеене, с желание да се твори в
същия стил, а не да се разрушава чрез привнасяне на чужди образци механично
и грубо. Впрочем това е основен проблем за отношението към всяка
културна традиция.
„Блазе ви, че сте тръгнали песни да събирате!”
– рекла им баба Стоянка от Добринище. Макар да е схванала, че е доста
късничко да се върши това, изисква непосилен труд за малцина. И другаде
са ги облажавали по същия начин.
Нациоаналната
гимназия за древни езици и култури „Константин Кирил Философ” поддържа
два училищни хора. През 1981 г. е създаден камерен състав за православна
музика /известен като „Младият Кукузел”/. На следващата година почва
работа девически хор за народна музика. След време от завършили гимназията
хористи се създават формациите „Юлангело” и „Диптих” като естествено
продължение на училищните хорове.
Понастоящем
в български оперни състави пее Пламен Бейков. В Германия пее Николай
Карнолски. Юлиан Периклиев работи главно в областта на ортодоксалната
музика в различни български състави. А особено надарената Зара
Димитрова след специализация в Италия пее в Милано и може да се
очаква появата й в самата Миланска скала.
***
Идеята
за музикално, археографска ескпедиция „ПЕЛЕА” се появява през
есента на 1983 г. по време на едно посещение в Рилския манастир. Названието
е съставено от първите букви и имената на участниците: Пламен,
Емануел, Людмила, Емил и Арман. Първата обиколка из страната става
през следващата година и продължава девет лета. Добринова прави и
самостоятелни издирвания.
Записани
са общо 1 847 източно-православни песнопения. Отделно от тях – 130
песни на банатски българи, 18 – евангелистки, 175 фолклорни образци,
120 градски песни, 10 детски. Документирани са 210 диалектни музикални
термини.
Общо
находките са около 2 400. Информаторите са 843 души.
Разпознати
са 969 дарители и спомоществователи.
През
2003 г. резултатите от експедицията са представени на конференция
в гимназията под надслов „Църковното практическо пеене в България
от края на ХХ век”. Видни музикални дейци като проф. Елена Тончева,
проф.
Христо Арищиров, проф.
Галина Стоянова, д-р Светла Просоева, Лада Брашованова и др. оценяват
високо извършеното.
ръкопис, май 1998г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар