САНТЕ ГРАЧИОТИ
Директор на Института по славистика
при Римския университет
В живота на старите славянобългарски
царства впечатлява връзката с Европа. Борис, бащата на първата българска
християнска държава, все още се пита дали един християнин трябва да носи
гащи и да се къпе в петъчен ден, но това не му пречи да подхване сложна
дипломатическа игра между Византия, Рим, Славянска Моравия и франко-германския
свят в стремежа си да осигури автономно положение на младата българска
държава сред политическите и църковните структури на Стария континент.
Европейската перспектива на вътрешната българска политика би могла
да бъде и едно предложение за посредничество от един млад народ към
стара и разпокъсана Европа. Същото предложение за посредничество
би могло да се открие в значението на Моравската мисия на Константин-Кирил
и Методий или по-късно във все по-честите контакти на други български
царе до Калоян и неговите преки наследници. Двойната европейска
компонента – едната светска, другата християнска – на някогашна
България проличава в широтата на външнополитическите възгледи
на Първото и Второто българско царство,
допринася впоследствие за духовното формиране на цялото православно
славянство. Универсалността на тази просветителска програма ни връща
при изворите на Кирило-Методиевото учение, от което
България черпи вдъхновение
и става културен стожер
на славянските народи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар