СТАРО ВДЪХНОВЕНИЕ
Или как проф. Санте Грачиоти определи
мястото на България в славянския щит пред Европа
– Проф. Грачиоти,
вие станахте известен в България особено сред младите хора със своите
разсъждения за нашата национална съдба, които не бяхме срещали
преди това. На Международния конгрес на славистите в Киев през септември
1983 г. Вие изрекохте от името на делегатите признание, че развитието
на Европа през Средновековието е осигурено от „славянския
щит срещу монголското и османското нашествие“. Не сме чували
подобни думи от устата на друг западен учен и считам, че те имат неимоверно
висока цена като доказателство за съвестта на европейската интелигенция.
– Аз се запознах с
вашата история в нейните основни и най-съществени събития. Бях очарован
от първостепенната роля, която е играла България в съдбините на
Европа. Що се отнася до образа на България като „изгоряла земя отвъд
християнската крепост“ – той не е нов. Не за първи път така се изразява
един италианец. Употребява го един мой сънародник от ХV в. – Филипо
Калимако Бонакорци – скоро след османското нашествие. Той живее в Полша. Автор
е на редица исторически съчинения, някои от които са посветени на
похода на крал Владислав Ягело към устието на Дунава през 1444 година.
– Същият, който оставил костите си на нашата земя и е наречен
Владислав Варненчик…
– Именно. В едно от
тези свои съчинения Бонакорци пише, че вашата страна е „предмостие
към християнската крепост“. Историческата заслуга на България се
състои в това, че създава преграда пред турците към Европа, тя заплаща
кръвен данък за това, заплаща с вярата си, със свободата си и с упадъка
на блестящата си култура по онова време. Единственото чувство за вина,
което има Западът, е, че никоя от западните страни не предприема нещо
по-решително, за да защити България. Българите са се надявали на помощ
от тези страни, правили са опити за въстание, но никой не им е помагал.
Въпреки това България запазва голямо духовно богатство.
– Но как е възможно за някакви си сто години България да възкръсне
из пепелта?!
– Значи тя никога
не е била напълно унищожена. Аз винаги съм се удивлявал и възхищавал
на това.
– Вие пишете, че онова, което историята е отнела на България
в политическо отношение, щедро и го възвръща в културната
област – на този кръстопът между Изтока и Запада.
– Обикновено робството
успява да пречупи характера на поробените народи, но в България
като че ли е станало обратното – то засилва нейното чувство за принадлежност
към европейската духовна общност, което обяснява огромната предразположеност
на българите още преди Освобождението към европейската култура.
Италианският модел за
езикова реформа, която налага в българското образование Васил
Априлов…
– Аз съм
завършил Априловската гимназия в Габрово!
– Априлов познава
добре италианския модел на езика по онова време и на мен ми прави дълбоко
впечатление неговата настоятелна препоръка българите да осъвременят
и усъвършенствват своя книжовен език по начин, по който италианците
са усъвършенствали своя.
(Честит бях да чуя тези думи от устата на
един световноизвестен славист, преподавател в Римския университет.
След време при едно препрочитане на съчиненията
на Васил Априлов по изданието, осъществено от Петко Тотев в издателство
„Български писател“ през 1968 г., открих следните мисли на бележития
строител на българската възрожденска култура:
„Примерът на италианците,
гърците и други словенски народи доказаха ни, че суетно нещо щеше
да е, ако ищехме да ся държим с онова мнение, чи требова да ся грижим да
возобновим стария българский язик, дето го имами в Священото писание
и в другите стари ръкописи. Гърците возимяха тая мисъл и почаха да
пишат, каквото можеха, на старият кроеж, на когото много книги составиха и много граматики составиха. Но сичките
почти тии граматически учители, които за друго нищо не ся грижеха,
освен за буквалният умрели язик, свършиха животът си без да видят народът
да направи две стъпки в словесното поприще…“.
Из „Мисли за сегашното
българско учение“, отпечатани за пръв път в сп. „Любословие“през 1846 г. и издадени в отделна брошура следващата година в
Одеса.)
– През османското
владичество културата е била обсебена от фанариотите. Българите
са били принудени да водят тежка борба през ХIХ в. срещу по-високата
култура на фанариотите, за да запазят собствената си. Въпреки всички
изпитания те са опазили своята национална култура, смятайки я за
единствената си духовна храна. Важно е да се отбележи, че българинът
е обичал националната си култура, но същевременно е зачитал и чуждите.
– Това е изначалната идея за култура
на народен език, която Константин-Кирил защищава на диспута във Венеция
още през IХ век.
– Това е старо вдъхновение,
което се повтаря често в историята на българите.
Богатството на Европа
се определя от културното богатство на отделните нации. И за да бъде
Европа наистина богата, трябва всеки народ да поддържа своите културни
традиции. Това подкрепя принципа за взаимно съжителство и сътрудничество.
– Какво е
Вашето мнение за съвременната българска култура в светлината на вековните
български традиции?
– Считам, че тя съдържа
явления от световно значение: Атанас Далчев и Йордан Радичков.
Днес България обогатява
не само своята култура, но и внася принос в световната култура. В
крайна сметка, всичко започва от онази роля, която е имала България
от самото начало на създаването на старата славянска култура –
плод на безсмъртното дело на братята Кирил и Методий.
София, 1980 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар