ПОБЕДАТА НА КРЪСТА
В КАЛЕНДАРА
Княз Борис I,
въвел себе си и „дадения му от Бога народ“ в новата
християнска вяра, е канонизиран своевременно за светец на Българската
църква. По правилата на църквата – според хипотезата на сръбската
славистка проф. Радмила Маринкович и нашата писателка и специалистка
по балканистика проф. Надежда Драгова – е било съставено житие. То
може да се възстанови по отделни негови части, вградени в други
творби от по-късно време. В една от тях има определението „този дивен юноша Борис“ – образ, оправдан от свежестта
на новата религия. Така е представен и в известния образ в Учителното
евангелие, запазено в руски препис от ХII век, съхраняван в Държавния
исторически музей в Москва.
Оказва се, че в тогавашния църковен календар
е била вписана и победата на княз Борис над въстаналите боили, които
се опитват да възвърнат езичеството. Руският изследовател Анатолий
Турилов обнародва неотдавна сведения от Месецослова на сръбския
апостол-евангелие, писан в края на ХIII в. или в началото на следващия
ХІV в. и съхраняван в Библиотеката на Руската академия на науките
в Санкт Петербург (Западноевропейски отдел, Ђ680). На лист 263 под датата 28 март
е записана памет за чудотвореца отец Иларион и победата
на българския княз Михаил с кръста.
Изглежда става дума как княз Борис е носел
кръст на гърдите си в сражението с метежниците. Победата на кръстното
знамение е предавано от византийските хронисти неведнъж. Например
историкът Теофан пише:
„Остава известно покръстването
и това предизвиква въстание на целия народ. Борис с подкрепата на
немногочислени съратници разбива метежниците, а останалите вече
не тайно, а съвсем явно обръща в ревностни християни“.
По всяка вероятност празнуването на
победата над езичниците е установена още приживе на княз Борис, докато
той е бил монах – единствен в Европа случай за владетел, напуснал доброволно
престола.
Според „Житието на Св.
Климент“ от Теофилакт Охридски княз Борис I освобождава всички книжовници,
художници и учители от всякакъв вид данъци
към държавата.
* * *
Додатък. Йоан Екзарх Български се упоменава
единствен от българските светци в руски ръкописи от ХI-ХII век, които
се съхраняват днес в Руския държавен архив за държавни актове в Москва,
в Библиотеката на Московската синодална типография. Неговата памет
е известна също и по печатно евангелие №1, а също и в български апостол-евангелие
от ХIII в. в сбирката на Белградската народна библиотека (КМЕ, т.
2, с. 171), унищожено по време на войната през 1941 година. Възможно е
датата да е поставена през м. юли по повод назначаването на Йоан
Презвитер за екзарх на Велики Преслав или поради близост с датата,
на която според приписката на Тудор Доксов е починал княз Борис Първи.
„Както показва
проучването на историческата ситуация във Велика Моравия и Първото
българско царство – пише Анатолий Турилов в сп. „Старобългаристика“,
– периодите за установяване на славянските национални култури
през епохата на Средновековието, свързани с въвеждане на християнството,
като цяло се характеризират с повишена творческа активност от
страна на създателите на новите цивилизации, с търсения и постижения,
които по-късно не получават развитие. Достатъчно е тук да се припомни
блестящото химнографско творчество на Кирило-Методиевите ученици,
открито и изследвано от българските учени през последните десетилетия.“
Кирилица в Словашко. Най-големият син на
цар Иван Владислав – последният владетел на Първото българско царство,
на име Пресиан, e слабо познат като личност на Българското средновековие.
Неудостоен с място върху престола в Охрид, той попада сред дворцовите
кръгове на Константинопол и взема участие във вътрешнополитическите
борби на Византия в началото на ХI век. Реално той е единственият
българин, който е могъл да стане византийски император! Това обаче
премълчават и византийските, и българските летописци.
През 1951 г. в Михаловце, Източна Словакия,
е открит надгробен надпис с кирилски букви. Той е публикуван доста
по-късно, едва през 1983 г., в пражкото списание „Славия“ от неговия
откривател В. Ткадълчик. Има изобразена глава с корона. В превод
гласи:
„Тук лежи княз Пресиан,
[роден] в годината 6505 /996-997 сл.Хр./,
починал в годината 6569 /1060-1061 сл.Хр./“.
[роден] в годината 6505 /996-997 сл.Хр./,
починал в годината 6569 /1060-1061 сл.Хр./“.
Изключено е да става дума за някой местен княз от днешна
Словакия. Името Пресиан е прабългарско. Според един документ за
Спишкия манастир българи в Словакия са живели и през ХIII век.
Оказва се, че след 1030 г. монахът Пресиан,
макар и сляп, успява да избяга от Византия, без да се домогне до императорски
престол.
Находката е единственият кирилски надпис,
открит в земите на западните славяни.
Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар