КАМЕННА БИБЛИОТЕКА ОТ IХ ВЕК
Това старобългарско
книжовно средище от IХ-Х век бе представено през 1983 г. в „Куриер
ЮНЕСКО“ в специален брой, посветен на езиците по света. Става дума за
манастира „Св. Богородица“, открит през 1978 г. край гара Равна, между
Провадия и Варна. Той обхваща площ от около 8 дка. Разкрити са църква,
скрипторий, жилищни сгради, баня. Каменен надпис датира освещаването
на църквата през 889 г. Манастирът е опожарен през втората половина
на ХI век при нашествието на печенезите.
Археологът
Казимир Попконстантинов изследва в продължение на години изображенията
върху стените на манастира. Досега са открити около 200 каменни надписа
и 600 рисунки върху камък. С острие върху варовика са изписани шест
вида надписи: рунически знаци; на гръцки език; с латински букви на
гръцки език; глаголически; кирилски двуезични – на гръцки и старобългарски език. Сред рисунките
има много изображения на конници, езически жреци (шамани), символи
„кон“ и „кръст“. Изобразени са християнски светци, напр. Св. Василий и
Св. Алексий. Представена е сцената на Възнесението. Има също образи
на различни животни – елен, козел, вълк и заек. Върху варовиковите
отломъци личат заставки, познати от украсата на най-ранните старобългарски
ръкописи. Прави впечатление, че буквите от надписите имат същата
големина и начертания, каквито имат и върху пергамента.
Всичко това дава основание изданието
на ЮНЕСКО (отпечатвано на 32 езика плюс пет за слепи хора по системата
на Брайл), да нарече манастира край Равна „каменна библиотека от Х
век“, „първата българска езикова лаборатория“.
Находката дава основание за хипотезата,
че тъкмо на това място са настанени ученици на Кирил и Методий след
пристигането им в България. Манастирът се намира на три часа път с
кон от столицата Плиска. Красивата околност предразполага към уединение
и творческа дейност. Мястото е настрани от представителите на византийското
духовенство и прабългарите-езичници, които се съпротивляват на
стремежа на княз Борис Първи да създаде самостоятелна българска
църква, за да проповядва християнството на третия класически европейски
език – старобългарския.
В един от новооткритите надписи е упоменат
Климент Римски, третият поред папа. Известно е, че неговият култ е
възстановен именно от Константин Философ и брат му Методий. Двамата
братя намират край Херсон неговите мощи и ги пренасят тържествено
в Рим при папа Адриан II, от когото получават благословия да проповядват
открито християнството на старобългарски език. Строителният план на
църквата в Равна точно копира плана на Голямата базилика в Плиска
– най-значителното архитектурно съоръжение на Балканския полуостров
от онова време. Всички сгради в манастира са строени едновременно,
което е доказателство за общ замисъл и щедри инвестиции на държавната
власт. Някои елементи на архитектурата издават присъствието на
висши държавни хора. В манастира е намерен неотдавна оловен печат
на цар Симеон – пряко доказателство за връзка със столичната администрация.
Изобилието
на надписи и символи, при това изобразени не върху ръкопис, а върху
камък, се определя от вещи изследователи на средновековната европейска
култура като находка, по-ценна от златото. Това дава представа за най-ранната история на славяните
и за онзи духовен подем при възприемането на християнството, който
и до днес, 11 столетия по-късно, ни носи вътрешна опора. С искрено
удивление посещават Равна учени от различни университети и ни облажават
за това наследство, крито толкова време под земята. Проф. Рудолф Айцетмюлер,
изследователят на Преславската школа, доведе тук свои студенти, за да
им изнесе необикновена лекция.
От печата. „Куриер ЮНЕСКО“ (бр. 4, от 1985 г.) отпечата
на 32 езика – включително и за слепи – кратка статия за каменната библиотека
от Х в. в Равна. Представен е Кирило-Методиевският вестник „За буквите
– О писменехь“ чрез неговия редактор Илия Пехливанов.
Каменен надпис от Равна с името на папа
Климент Римски
Снимката е на проф. Казимир Попконстантинов.
Снимката е на проф. Казимир Попконстантинов.
* * *
Додатък. Един от древните книжовници измежду преките ученици на славянските
първоучители Кирил и Методий е оставил свой автограф върху варовика. Той е
изписал своето име Антоний с указание, че е монах. До
него е врязана плетеница с глава и опашка на змия. Отгоре е изобразен кръст.
Формата на буквите издава близост с гръцкото бързописно писмо. Украсата също е
характерна за гръцките ръкописи от онова време. Този орнамент е познат и от
най-ранните глаголически ръкописи като Зографското евангелие и Синайския
евхологий, както и Енинския апостол, писан на кирилица.
Каменни
надписи от Черноглавци.
До наши дни са стигнали десетки каменни надписи от IХ и Х век – една невероятна
каменна библиотека, която дава ясна представа за началото на славянската култура.
На старогръцки, латински, старобългарски – на кирилица и глаголица, а също и с
рунически знаци е представена напрегнатата работа на първите Кирило-Методиеви
ученици, намерили закрила от страна на българската държава след прогонването им
от Велика Моравия, в превода на литургичните книги от гръцки на разбираем за
новопокръстения български народ език. Подобно разпространение на грамотността е
рядкост за тогавашните европейски държави и доста по-късно – също.
През 80-те години на отминалия век археолози
попадат на останки от средновековен манастир край шуменското село Черноглавци
(Кара башлъ). Насочват ги към него строителите на водопровод. Изпод земята
започват да излизат непокътнати кирилски надписи. Досега техният брой става 84.
За сравнение: известните преди това кирилски надписи са само десетина. А сред
новооткритите има четири точно датирани, което значително улеснява изследването
на цялото светилище.
* * *
Додатък. Сигнатурата на в. „За буквите – О писменехь“ в
Народната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“ е: 3174 / В 6002. С., 1982 - .
Излезлите преди това
броеве са обозначени в каталога на единичните листове.
Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар