В И Д Н И Р У С К И С Л А В И С Т И
ПЪРВОТО НАЙ-ЯРКО ОГНИЩЕ
Генадий Литаврин
Руски славист и византинист
Благодарение
на безсмъртното дело на великите славянски
просветители Кирил и Методий и на самоотвержения подвиг
на техните ученици България стана първото най-ярко огнище
на образованост и култура сред славянските народи. С дейното
участие на български учители народите на Древна Русия
получават своята писменост, а с нея и необходимите условия
да развиват собствена славянска култура и да влязат в
семейството на цивилизованите народи на Европа.
Българският
народ е закален от самата история. Поразително труден и
героичен е неговият исторически път. Откакто излиза
на историческата сцена и създава своя държава, той трябва
да утвърждава правото си на независимо съществувание и
да развива своята култура в непрестанна тежка и неравна
борба. През Средновековието в историята на България се редуват
периоди с ярки избухвания на подем и разцвет с периоди
на угнетяване от могъщи врагове.
Огнищата
на борбата за свобода и независимост никога не угасват
по българската земя, даже в условията на жестоко чуждоземно
владичество.
Неизменно
България се е възраждала.
ПЛОДОНОСНО ЗЪРНО
Владимир Колесов
Руски старобългарист
Аз изследвам развитието на интелектуалните
форми на общуване и преди всичко философските термини и понятия,
които са били вградени в славянската култура по времето на цар Симеон
от Йоан Екзарх и неговите ученици, сиреч по какъв начин отвътре,
посредством текста, се е трансплантирала византийската култура в
славянския свят. Пред книжовниците от онази епоха стои извънредно
трудната задача да предадат тази висока култура на простонароден
език, който не притежава състав от понятия и термини, необходими
за тази цел. Тази научна област се нарича историческа лексикология.
Йоан Екзарх продължава да бъде с нас.
Често се връщаме към негови мисли по повод на актуални проблеми.
Мисля, че такова е предназначението на гения. Геният е съвременник на
всички времена. Той не само въплъщава епохата, в която живее и твори,
но чрез неговата личност ние сме свързани с нашите предци, които не
помним, чиито имена не знаем. В името му е съсредоточено всичко характерно
за неговото време. В подобни личности, в научните открития относно
техния принос се съдържа връзката между поколенията, защото без
история няма човек.
Преди време аз се озовах заедно с група
чуждестранни слависти върху руините на Преславската книжовна
школа. Обхвана ме особено вълнение от усещането, че се намирам на
същото място, където е живял и творил Йоан Екзарх. Като изследовател
на миналото имам развито въображение. Вглеждах се в реконструираните
помещения на школата, ходех из тях и премервах по посока на Слънцето
къде е могъл да седи Йоан, когато е пишел… Порази ме малката площ на
църквичката, където е работел той, дворчето, в което се е трудел.
Малка точка върху земния лик, която се
превръща в плодоносно зърно за всички славяни – от разни поколения
и разни места, през времето и пространството. Днес ние ползваме
значението на думите и термините, които Йоан Екзарх и неговите
ученици превеждат и внедряват в съзнанието на славяните, без да си даваме
ясно сметка кому именно сме задължени за това. Върху руините на Преслав
аз изпитах онова удивително състояние, когато тръгваш от нашето
време и проникваш в дълбините на вековете, връщаш се цяло хилядолетие
назад и стигаш до десети век. И усещаш потресаващо ясно:
„Ето от това
място е тръгнало всичко!
Тук е началото!“
ОСВОБОЖДАВАНЕ НА СЛОВОТО
Александър Панченко
Руски историк и философ
Старите литератури на България и Русия
притежават една обща и извънредно характерна черта – поразителната
краткотрайност на литературното ученичество. Киевският митрополит
Иларион пише своето знаменито„Слово за Закона и Благодатта“ само
половин век след покръстването на Русия. Български книги проникват в
Русия в достатъчно количество и преди 988 г., така че Иларионовото
„Слово“ е градено върху столетната традиция на „скрито” ученичество.
Климент Охридски, Йоан Екзарх, Константин
Преславски и техните съвременници с по-малко известни имена съставят
първото поколение български писатели. Тям се
пада да довършат започнатото от Кирил и Методий: те усъвършенстват
литературния език, превеждат от гръцки християнските текстове,
необходими за възпитаването на новопокръстените, дори реформират
Кириловата азбука. Въпреки това именно първото поколение създава
мощен слой писмени паметници с високи художествени достойнства,
създава Златния век на българската литература.
Един Златен век, който не е предшестван
от нищо!
Действително е чудо
– да се извърши скок от литературното небитие в Златния век на словесността.
Това чудо има различни обяснения. Справедливо
се отбелязва, че България исторически и географски е свързана с
великите средиземноморски култури; че развитият езически фолклор е
благодатна почва за разцвета на християнската писменост. Обаче
богат фолклор притежават по същото време и западните славяни. Но
моментът на еволюцията, на постепенното движение в западнославянските
литератури е съвсем очевиден. Техният път е от ученичеството към
майсторството.
В културата
на западните славяни писмеността е само едно от равноправните събираеми.
В културата на България, а сетне и на Русия писмеността е доминанта.
Чудото става възможно с титаничните
подвижнически усилия на първите поколения на християнизираната
интелигенция, която в строителството на културата дава предимство
на словесността.
Няма съмнение, че тези усилия имат идеологическа
основа. Ако у западните славяни писателят е майстор,
то в България през Златния век писателят е апостол.
„Мъртва е безкнижната
душа“ – пише в „Проглас към евангелието“,
първата славянска стихотворна творба. „Безсловесните“ езичници
са подобни на бездушните скотове.
Следователно главната задача на първите
поколения български и руски писатели е „освобождаването
на словото“.
Двамата солунски братя и техните последователи
дирят все нови и нови аргументи да защитят правомощието за литургична
употреба на славянски език. Един от най-силните аргументи е самото
строителство на висока литература.
* * *
Додатък. Нека не го премълчим. Двамата с Юра Ростовцев от списание „Студенческий меридиан“
повторно посетихме Алексей Лосев в неговата дача край Москва, за
да вземем изявлението му, предназначено за Кирило-Методиевския
вестник. Юра от дълго време бе записвал беседи с последния умирающ античник, можеше да си позволи всякакви
въпроси към него. На тръгване стана дума за някакво неточно предадено
събитие от най-новата история, за несправедливост въпиюща, не си
спомням точно каква.
Юра по младежки наивно и възторжено
заключи: „Но Историята ще въздаде справедливост подир някое време!…“.
Още кънтят в ушите ми думите на Лосев,
който побърза да отговори:
„История солжет!…“.
На руски съм го запомнил, а за поколението
интернет, което вече не чете и не разбира този език, ще го предам на
български: „Историята ще излъже!…“.
Не означава ли същото онова древно съждение,
че историята се пише от победителите…?
Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар