ПИСА ПЕТЪР ЧЕРНОРИЗЕЦ
Или как се завръща при нас
крупен старобългарски книжовник –
може би самият владетел,
благодарение на проф. Румяна Павлова (1933 – 2011)
Издателството на БАН извади на бял свят
книга под заглавие „Петър Черноризец – старобългарски писател от Х век“. Неин автор е проф.
д-р Румяна Павлова, гост-професор по старобългарски език и палеославистика
в Университета на град Кьолн, Германия.
Разговарях с
авторката на пространното изследване.
– Кой е Петър Черноризец? Защо до
днес почти нищо не сме чували за него?
– Досега за него не
е правено самостоятелно изследване. Руският учен А. И. Соболевски
отпечатва през 1908 г. статия в няколко странички. В нея той твърди, че
става дума за славянски автор, написал шест оригинални творби. Сигурен
е, че е южен славянин. Изказва догадка, че всъщност това е самият цар
Петър – българският владетел, синът на цар Симеон. Основание за това
Соболевски намира в обстоятелството, че и двамата са монаси. Исторически
сведения потвърждават, че цар Петър е бил книжовник. А езикът на творбите
е южнославянски.
Сетне дълго време никой
не обръща внимание на споменатите шест слова. Йордан Иванов публикува
в своята книга „Български старини от Македония“ две служби за цар Петър. (В наши дни българският учен
Стефан Кожухаров доказа убедително, че това всъщност са две части от
една и съща служба. Б.м., И. П.) Йордан Иванов също е
категоричен, че Петър Черноризец и цар Петър са едно и също лице. С
подобна увереност по-късно пише и Емил Георгиев. Боню Ангелов обнародва
две творби на Черноризец Петър, но не твърди категорично, че става дума
за владетеля. В многотомната история на България Димитър Ангелов се
спира на това име, но заявява, че не би могло да се определи с пълна
сигурност дали това е царят.
– А Вие самата как стигнахте до тази
тема?
– Като преподавател
в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ аз създадох преди години
езиково-текстологична лаборатория. Тя имаше за задача да изследва
старобългарски текстове в чужди ръкописи – руски, сръбски, молдо-влахийски.
Те в българските предели са изчезнали, но са вградени в книжовни паметници
на сродните нам култури. Подготвихме с мои студенти и сътрудници два тома
от изданието на Симеоновия сборник. Почнахме работа върху издаването
на други творби, например „Пандектите“ („Законниците“) на Никон Черногорец – според моето убеждение
и двата техни тома са старобългарски творби. Изследваме също старобългарския
превод на „Историческа Палея“, запазен в руски препис.
Аз самата се заех да проуча
и представя наследството на старобългарския книжовник Петър Черноризец,
чиито произведения са запазени преди всичко в руската книжнина. В
края на краищата това следваше да се извърши именно от българската
наука.
– Какви са основните изводи на Вашето
изследване?
– Проучването на
текстовете показа, че словата или поученията на Петър Черноризец
всъщност са девет на брой – четири пространни и пет кратки. Първите са
написани от самия автор, а вторите са добавени най-късно през ХI
век.
Това са поучения за
християнската нравственост. Те наподобяват по дух творбите на Климент
Охридски. Достъпни са, емоционални, сиреч предназначени са за широка
употреба сред новопокръстените българи. Обсъждат отношенията
между Бога и Човека, Доброто и Злото. Напомнят отговорите на папа
Николай на въпросите, зададени от княз Борис I по време на покръстването
– в много отношения те са тълкувание тъкмо на тези отговори. Написани
са спокойно, с мекота, без страхово въздействие. Забелязва се близост
и с творбата на Презвитер Козма.
– А има ли в тях преки позовавания на богомилите? Нали в масовото
съзнание засега цар Петър се свързва предимно с появата на тези
ерес.
– Петър Черноризец
дава утвърждаващи отговори и по такъв начин се противопоставя на
еретиците, без да ги назовава пряко. Но не спори с тях така яростно,
както това прави Козма. Той разчита на тихото спокойно внушение.
По всичко личи, че творбите
са писани през Х век, след времето на цар Симеон, може би в средата на
столетието. Най-убедително доказателство за това е езикът на творбите.
Той е старобългарски, неговата русификация все още е доста слаба.
– Да повторим въпроса: царят ли е това, или не е царят? За
Средновековна Европа един владетел книжовник наистина е голяма
рядкост!
– Руският учен Е. В.
Петухов предполага, че това може да бъде Петър Руский – московският
митрополит, живял през ХIII в., за когото митрополит Киприан пише през
ХV в. житие. Това не може да бъде в никакъв случай – разполагаме с
по-ранни преписи от словата на Петър Черноризец, писани още през ХII
в. Дали това не е Петър Дамаскин, гръцки книжовник от ХII век? Още Соболевски
дава отрицателен отговор на това въз основа на научни данни.
Моето изследване разглежда
пространно този въпрос в самостоятелна глава. Привеждат се доказателства
за книжовните занимания на цар Петър. Напоследък бе открита старопечатна
книга, която съдържа текстове с указание „ИЗ КНИГЬ ЦАРЯ ПЕТРА
БЛЪГАРСКАГО“. Тя е отпечатана през ХVI в. във Венеция от Яков Крайков, родом
от София. Запазени са съвсем малко екземпляри от нея – аз четох един
в Санкт Петербург. В два сборника със слова има сентенции, които съдържат
изречението „ПЕТЪР ЦАР РЕЧЕ“. Това са
мисли срещу злоезичието. Има доказателства, че цар Петър става монах.
Обстоятелството, че царят се занимава с книжовен труд, е безспорно.
Исторически е напълно доказано, че след смъртта си той е канонизиран
за светец на православната църква и е създадена служба в негова чест.
За съжаление, негово житие, което по правило се пише в такива случаи,
не е открито досега. Появи се преди време следа от подобно житие в
една статия на руския митрополит Филарет, която е поместена в малко
проучван гръцки ръкопис, съхраняван в Миланската библиотека
„Амброзиана“, но за съжаление тя се оказа погрешна.
Моята
научна хипотеза е следната. Няма строго научни доказателства, че цар
Петър и Петър Черноризец са едно и също лице. Но в същото време не
съществуват никакви основания да бъде отречено това.
– В такъв случай каква роля има интуицията на изследователя?
– Петнадесет години
съм се ровила из ръкописи и всякакви книги в библиотеките и архивите
на Москва, Санкт Петербург, Одеса, Берлин, Дрезден, Белград, Рилския
манастир. Трябва да се има предвид нещо – това, че срещата насаме с ръкописите
с нищо друго не може да се замени. Те са приели духовна енергия от хората,
които са ги чели в продължение на столетия, споделяли са над тях тревогите
си, молили са се за своето спасение и за спасението на народа си.
Самата
аз имам ясно усещане: ТОВА Е ЦАР ПЕТЪР!
Но какъвто и да е той – в
крайна сметка става дума за крупен старобългарски книжовник. Засега
той липсва в енциклопедиите, учебниците, христоматиите. Само някои
специалисти са чували за него.
* * *
Додатък. Опит за обобщение. Цар Петър управлява България в продължение на 42 години.
През това време трае най-дългият мирен период в летописа на средновековната
ни държава. Не е ли това благоприятна почва за развитие на културата?
Отведнъж ли е секнал Симеоновият златен век с кончината на владетеля
книголюбец, сравняван с древния Птоломей?
Новите научни
доказателства налагат наново да
се обсъди обхватът на Златния век на българската култура. Тази необходимост
споделят не само наши изследователи, но и безпристрастни европейски
учени. След дългогодишни занимания върху останките от тази култура,
не само писани върху пергамент или хартия, но и изсечени върху камък,
те идват до заключение: продукцията на Преславската книжовна школа
е многократно по-голяма по количество, отколкото засега това е
възприето.
Същото становище изрази проф. Рудолф Айцетмюлер
– съвременен изследовател на нейното наследство, сред руините на
Преслав през есента на 1978 година.
В. „Български писател“, бр. 29, 1994 г.Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
“, бр. 29, 1994 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар