МИСЛейки ЗА БЪЛГАРИЯ
Или как последният представител
на руското религиозно-философско учение
Алексей Фьодорович Лосев
създаде своето завещание
Следва сбит разказ
за една среща с Алексей Лосев малко преди смъртта му. Необикновеният
резултат от тази среща е доказателство за съкровената връзка между
наследството на братята Кирил и Методий и България.
Часове преди да се отправя в неизвестна
за мен посока, някъде из предградията на Москва, срещнах Анатолий Турилов
– чудесен момък, един от най-надеждните млади изследователи на руската
и българската стара книжнина, който неотдавна бе престоял няколко
месеца на Атон, работейки в библиотеката на Пантелеймоновия манастир.
Казах му: „Предстои ми нещо необикновено, все едно да видя живия Лев
Толстой“. Толя ахна недоверчиво: „Хайде де! И при кого отиваш?…“. „При
Алексей Лосев.“ „Е, да – веднага
се съгласи той. – Имаш право
тогава – все едно че ще видиш Лев Толстой жив.“ „Да, но аз нищо не схващам
от неговите философски трудове“, споделих страховете си аз. „Нищо –
каза Толя. – Сергей Аверинцев, знаеш, че е негов ученик, обича да повтаря
в лекциите си древна сентенция: „Най-добрият специалист
– това е благородният дилетант“.
Така в ролята на един благороден
дилетант се отправих към гарата на електрическия влак.
Водеше ме Юрий Ростовцев. Скъпоценен
наш приятел, родом от града на Нева, списваше като главен редактор
младежкото списание „Студенческий меридиан“. Единствен сред журналистите
той бе удостоен с правото да разговаря с Лосев. Имаше записани беседи
с него. В списанието малко по малко се появяваше част от тях, той продължаваше
да записва разговори с него и те наистина имат особено висока цена.
Така, подпитвайки за ранната младост
на философа, Юрий Ростовцев се бе добрал до сведението, че в гимназията
в Новочеркаск, където е живял и учил той, е имало църква или по-скоро
параклис, посветен на Св. Св. Кирил и Методий, и там всяка година на
11 май, според православния календар, е имало обща служба в чест на
славянските първоучители.
Горното обстоятелство бе напълно достатъчно,
за да изпратим чрез Ростовцев няколко отделни броя на българския Кирило-Методиевски
вестник „За буквите – О писменехь“.
Всъщност ние отивахме първо при Аза Алибековна
Тахо-Годи, студентка и съпруга на Лосев. Тя водеше десетилетия наред
Катедрата по класическа философия на Московския университет и дълги
години служеше и като другар, и като посредник при общуването с философа,
отдавна навлязъл в патриаршеска възраст. Пътьом научих, че баща и бил
жертва на сталинизма. За репресиите над самия Лосев още малко се знаеше
с подробности и документи. Те се явиха по-късно върху страниците на
студентското списание и в сборник на литературния критик Виктор
Ерофеев. Ясно бе, че Лосев ослепява още при строежа на Беломорския
канал.
След около час време двамата с Юрий слязохме
от електрическия влак на някаква краймосковска гаричка. Мушнахме се
през подлеза и поехме сред дървени къщи и вили в паркова местност.
Пак между другото Юрий ми посочи завода от другата страна на железопътната
линия и каза: „Тук, освен автомобили „Москвич“, изработват и други
неща. От две години е вече готова нашата совалка…“. Името и още
не бе известно, не бе още летяла, но за нея разменихме мисли и на връщане.
„Аза Алибековна, Аза Алибековна“, подвикна
няколко пъти Юрий, като се провирахме между живия плет в двора на Лосевата
вила. И вече на прага ни посрещна широко усмихната възрастна южнячка.
Пратеникът на българския Кирило-Методиевски
вестник бе приет като свой човек. Броевете, които Юрий бе донесъл
предварително, получиха най-висока оценка.
Седяхме в преддверието на вилата,
край дървена маса, сред остъклени стени. Имаше наоколо зеленина в
саксии.
Аза Алибековна каза, че Алексей Фьодорович
знае за нашето идване. Тя влезе в стаята, за да го доведе. Лека-полека
пристъпвайки, той се настани срещу нас до дървената маса. С далечен
дълбок глас поздрави Юрий. Като стар познат, последният почна да се задява
с него. Съобщи му различни новини.
Лосев бе направил желаното и очаквано
изявление за българския Кирило-Методиевски вестник. Изписано с ръката
на Аза Алибековна и скрепено с неговия саморъчен подпис, то обхващаше
малко повече от един лист. Имаше заглавие „Реалността на общото“. Съдържаше
откъс от тропара на Св. Св. Кирил и Методий. Древността на неговия
текст личеше от обратната последователност на имената – не Кирил и
Методий, както е обичайно у нас, а Методий и Кирил. Този именно тропар
Лосев помнеше от далечното си детство.
Датата, поставена върху текста, бе 25 юни 1986 г.
Според някаква висша закономерност
последният представител на руския религиозно-философски ренесанс
си отиде от този свят навръх Кирило-Методиевския празник – на 24 май,
две години по-късно. Научавайки за отпечатването на последния шести
том от неговата „История на античната естетика“, той предава богу
дух, осъществявайки своето земно дело. Научава това по телефона,
но докато получи лично екземпляр от изданието, вече е мъртъв. Поставят
книгата в ковчега му, по време на опелото според православния обряд.
Течеше хилядогодишнината от покръстването
на Русия при княз Владимир. Имаше поредица от различни по характер
официални събития.
В началото на юни имаше академична сесия,
посветена на покръстването. Там Аза Алибековна Тахо-Годи обяви писаното
от Алексей Лосев като негово завещание. Присъствали
в залата сетне потвърждаваха, че това е предизвикало особено вълнение,
у по-емоционалните – дори сълзи. В репортаж от конференцията, отпечатан
в „Литературная газета“, текстът бе цитиран изцяло също като завещание.
В изданието на „Прогрес“ в Москва от
1990 г. „Владимир Соловьев и его время“ А. А. Тахо-Годи пише в съпровождащата
студия „А. Ф. Лосев. Жизненная и творческая судьба“ в забележка под
линия:
„Алексей Фьодорович
скончался в день, посвященный святым Кириллу и Мефодию, славянским
просветителям, символизирующим единство философии и филологии.“
Знае се от миналото, че първенците на
Духа сами са определяли деня на своето преселване във вечността.
И тук границата между „отсам“ и „отвъд“
се губи.
Като се връщахме с Юрий, отново минахме
край големия тайнствен завод. И се появи едновременно у двама ни въпрос:
кое от двете е по-ценно за живота на човека – дали совалката като
произведение на човешката мисъл и умение, или почти стогодишният
философ, пазен като в сейф, устоял на насилия и пренебрежение от всякакъв
род?
Совалката направи
опит да опознае Космоса без никакъв особен успех и вече се забрави,
че е съществувала.
След обстойно
медицинско изследване учените бяха стигнали до заключение, че човешкото
същество под името Алексей Фьодорович Лосев представлява феномен
във физиологичния смисъл на думата. Неговият мозък е работил дотолкова
активно без прекъсване, че не е дал възможност на организма му нито
веднъж да бъде победен, макар и временно, от каквато и да е болест.
Не е ли това представа за вярата като
духовна енергия, по-силна от всякаква друга енергия?
И не ни ли носи това усещане за Космос,
според древното правило: колкото необятен и сложен е Големият със звезди, планети и невидимото между
тях, толкова необятен и сложен е Малкият – сиреч
човекът с неговите бездни от чувства и преживявания; и главното –
със съкровищата на неговия мозък, чиито възможности не познаваме
и обидно, непростимо слабо употребяваме?
* * *
Додатък. С Юрий Ростовцев и неговия „Студенческий меридиан“ се намерихме
благодарение на акад. Дмитрий Лихачов. Години наред нашите „антени“ търсеха същностното родство между българската,
руската и европейската мисъл. Напълно естествено бе да пожелаем
нещо от живия класик Лосев да се появи върху страниците на българския
Кирило-Методиевски вестник.
Оказва се, че тъкмо вестникът „За буквите – О писменехь“ отключва в паметта на Лосев
тропара за Св. Св. Кирил и Методий, който той е слушал още като юноша
в гимназията.
Обръщението към младите българи бе отпечатано
за първи път върху страниците на „Антени“ (бр. 21, 27 май 1987 г.) – точно една година преди кончината
на Лосев. Преди това, пак около празника 24 май, „Антени“ представи неизвестния
на широката публика философ и страдалец чрез интервю, което Юрий Ростовцев
взе специално за читателите на седмичника („Още от ранни младини“, бр.
22, 28 май 1986 г.). Сетне бе добавено интервю на Лосев пред в. „Правда“
с добавки за неговите български почитатели („Духовността – първа
потребност“, бр. 14, 1 април 1987 г.).
От печата
Сергей Аверинцев
„Руска неудържимост – и гръцки порядък
на мисълта. Изпитваш интелектуално задоволство, спомняйки си, че
житейският път на Алексей Лосев прекъсна тъкмо в деня, посветен на
паметта на Кирил и Методий, които за първи път сдружиха славянското
слово с константинополското любомъдрие. Броени дни оставаха до
празнуването на хилядогодишнината от събитията по покръстването
на Русия, които я въвеждат в кръга на същата тази традиция.“
„Прощално слово“. (Литературная газета, бр. 22, 1 юни 1988.)
А. А. Тахо-Годи
„А. Ф. Лосев почина в деня на светите
Кирил и Методий, които той почиташе като свои учители, защото като
тях служеше на словото. По моему не е само символ това, че той си отиде
от света в този кулминационен момент, когато православният свят отбелязва
1000-годишнината от покръстването на Русия.
Той почиташе деня на Кирил и Методий
всяка година посвоему, още от учението си в гимназията.“
„Преодоляване
на хаоса“. (Наше наследие, 1990, кн. 2.)
От книгата на Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар