Свидетелства за почит
Пръв въвежда понятието „Св.
Седмочисленици“ за славянските първоучители и техните
първи ученици Климент, Наум, Ангеларий, Горазд и Сава словашкият славист Павел Йожеф Шафарик в своята книга „Разцвет на славянската
писменост в България“, издадена през 1848 година.
Проф. Марин Дринов отпечатва своята статия „Как са почитали старите българе
паметта на словенските първоучители и техните ученици?“ като въведение
в „Юбилеен сборник по случай петдесетгодишнината на българската
журналистика и чествованието паметта на основателя и Константин Фотинов“, издаден в София през
1894 г. от редакционен комитет. Писана е в Харков през април с.г. В нея
се твърди, че празникът на Св. Седмочисленици е установен след Търновския
събор от 1211 г. Съобщава се, че дотогава не е открита по-стара служба
на Седмочислениците от оная, която е напечатана в Мосхопол (дн. Москополе,
Албания), през 1740-1742 г.
В същия сборник А. Шопов
публикува очерка под заглавие „Силата на Св. Климента и на Сливница“.
В него той предава разказа на стар охридчанин за почитането на Св. Климент
в Македония, като държи името му да остане неизвестно.
През 1911 г. пак
проф. Марин Дринов отпечатва „Съчинение по
българската църковна история“, в което поменава за Седмочислениците.
(Сп. „Македонски преглед“, год. I, кн. III. Цитира тропара, посветен
на светците. Помества дървената скулптура от ХIV век на Св. Климент.
Седмочислениците
са наречени „Стълбове на България“, „Светисветозарни учители“, „спасение
българско“.
Юрдан Иванов отпечатва в сп. „Отечество“, год I, кн. 14 през 1914 г. статията
„Манастирът „Св. Наум“. В нея той пише:
„Според народното предание църквата
„Св. Димитър“ в Битоля е въздигната върху мястото на друга, посветена
на Св. Седмочисленици. В средния етаж на същата църква имало два параклиса
– един „Св. Климент“, другият – „Св. Наум“ с икони от по-ново време. Фанариотското
духовенство преименувало параклисите на „Св. Сотир“ и „Св. Григорий
Богослов“.
Стефан Захариев говори в съчинението си за Татар-Пазарджишката кааза (издание
от 1870 г.), че „близо до с. Дебращица при Родопите имало разрушена
крепост и църква „Св. Седмочисленици“. На същото място има черквище,
но не носи такова име, а в него ежегодно се извършва водосвет през
юлий“.
Петко Рачов Славейков като учител в Търговище създава през 1863 г. училище „Св. Седмочисленици“,
за което съобщава цариградският вестник „Гайда“. Сега същото училище
е наименувано на Славейков.
Училище „Св. Седмочисленици“
е съществувало преди Втората световна война
близо до Университета, където сега е построена Спортната палата,
унищожено по време на американските бомбардировки над София.
През 1990 г. 7-о ЕСПУ в София
на ул. „Цар Иван Шишман“ в съседство с едноименната
църква прие името „Св. Седмочисленици“.
През Възраждането единствено читалището в Самоков приема посвещение на Св.
Седмочисленици.
Сп. „Македонски преглед“ (год. III, кн.
1) от 1927 г. отпечатва обзорна статия „Св. Климент и Св. Седмочисленици
в домашната ни иконография“.
Първата църква „Св.
Климент“ е осветена в софийския квартал
„Люлин“ през 1998 година.
Допреди
Освобождението тропарът
на Св. Седмочисленици се е пеел редовно в класното училище „Св. Св.
Кирил и Методий“ във Велико Търново. Той се е пеел в околните градове
и села и от децата в отделенията.
Улица „Св. Седмочисленици“ в софийския квартал „Лозенец“ съседства с
улиците „Черноризец Храбър“, „Йоан Екзарх“, „Презвитер Козма“, „Теодосий
Търновски“.
Има дори и рудник, посветен на Седмочислениците. Той се намира в Чипровци и от него се
добива злато.
Христофор Жефарович издава в Мосхопол литография на Св. Климент, като поменава
също: „В някогашните предели на Охридската архиепископия тях високо
ги славят не само българите, а още и ромъните, гърците, православните
албанци и др. Тук кръщават децата си на името на някой от Седмочислениците.
Най-вече могат да се чуят имената Климент или Климе, Наум или Унчо и
др. Тук кръщават Размо, сиреч на Св. Горазд“.
Образец в изобразяването
на Седмочислениците за иконописците от
Трявна и Самоков са зографите от Дебърската школа. Дебърската
школа поставя в средата на композицията Св. Климент, докато по-късните
изображения вече поставят средищно Св. Св. Кирил и Методий.
Икони на Св. Седмочисленици рисуват Иван Доспевски от Самоков през 1870 г. (отпечатана
върху корицата на бр. 17 на в. „За буквите – О писменехь“); тревненският
зограф свещеник Димитър поп Йонков е изписал изцяло тропар на Седмочислениците
с тяхна икона за градската църква „Св. Георги“ и в стария иконостас
на църквата „Св. Никола Нови“ в София с надпис „Св. Седмочисленици
Славяно-български просветители“ и кирилска азбука; зографът
Александър от Ямбол през 1866 г. – за параклис във Варна.
Пътеката на Св. Климент.
В планината Беласица, при Огражден, има дълга
редица хилядолетни чинари, която отвежда на запад към Македония.
Според местно предание тя е засадена от самия Св. Климент, когато
той по поръка на княз Борис I се отправя натам да просвещава сънародниците
си. Чинарът достига на височина до 50 метра и живее до 2000 години.
(Узнато от поета Воймир Асенов, учителствал в Огражден, който има
стихотворение „Пътеката на Св. Климент“.)
На 20 март 1869 г. с разрешение на руската цензура в литографията на А. В. Морозов в Москва
е отпечатана луксозна щампа „Св. Седмочисленици“ (размери 34/45 см),
възпроизведена от българска икона. Екземпляр от нея е имало в Самоков.
Чешкият композитор Леош Яначек създаде „Глаголическа меса“, изпълнена на
концерт в чест на папа Йоан Павел II срещу Коледа на 20 декември 1990
г. във Ватикана.
През 1852 г. е отпечатано
чешко издание на Остромировото евангелие,
най-старият датиран руски ръкопис, с предговор на български език.
Мощи на Св. Климент и
Св. Наум се съхраняват в софийската черква
„Св. Седмочисленици“.
Проф. Ростислав Пфайфус от университета в Тирана, Албания, е написал книга за Мосхопол
и култа към Св. Седмочисленици.
Вера Стойчевска-Антич проучва легенди за Св. Климент и Св. Наум в Охридско и ги
обнародва в книга, издадена в Скопие през 1982 година.
В старинния албански град
Берат се съхранява неизвестна икона на Св.
Седмочисленици с изображение на самия град.
В Случкото духовно
училище (Витебск, Белорусия) са преподавали за Черноризец Храбър.
Илия Пехливанов - Веселете се небеса - 2017 г. София
Няма коментари:
Публикуване на коментар