ПО-ЯКО
ОТ ИСТОРИЧЕСКИТЕ СЪДБИНИ
Или как едно проникновение
на нашите възрожденци намери потвърждение
от съвременни изследователи на българския принос
в духовния живот на Европа
Как българската държава – най-старата
държава в Европа, според изричното признание на в. „Осерваторе романо“,
орган на Ватикана – е оцеляла до
днес на този пренаселен исторически кръстопът, пожелаван от не едно
племе или народност? Загадката на този феномен е занимавала и занимава
учени хора от различни страни, които са имали вътрешното убеждение,
че нейният отговор има съществено значение и за историята на цяла
Европа, където е безсмислено да се оспорва българското присъствие.
През последните години се появиха нови
опити за обяснение на този феномен.
През 1979 г. италианският учен проф. Санте
Грачиоти – директор на Института по славистика при Римския университет,
отпечата в авторитетното списание „Нотициарио академия интернационале
арте модерна“ статия под заглавие „Духовните корени на Българското
възраждане“. В нея наред с другото той пише:
„Онова, което съдбата
е отнела на древна България в политическата област, щедро и го възвръща в културната. Целият православен славянски свят
живее няколко века с културното наследство, създадено до голяма
степен в България като дело на българите. След краткия Кирило-Методиев
период в България процъфтяват първите школи на старославянската църковна
и светска литература в стихове и проза, предимно преводна, но и оригинална.
Тук става първото преливане на византийската култура в славянската
и оттук тя преминава в другите южнославянски земи. През Х в. Русия
приема кръщение от Византия, но книгите получава от България. Българската
книга бележи начало на книжовността и за други славянски и неславянски
страни на православна Европа. Това е най-значителната роля на България,
разгърната в европейски мащаб“.
На свой ред френският учен проф. Роже Бернар,
който в продължение на три десетилетия оглавяваше катедра по българистика
в Сорбоната, заключи:
„България, спасявайки
делото на Кирил и Методий, е заслужила признателността и уважението
не само на другите славянски народи, но и на други народи по света,
и това ще бъде така, докато човечеството влага истинско съдържание
в думите напредък, култура и човечност“.
Като имаше предвид горните заключения
на двамата западноевропейски учени, руският академик Дмитрий Лихачов,
който със своята славистична школа в града на Нева възстанови връзката
с традицията на руската наука отпреди 1917 г., в словото си при
награждаването с новоучредената международна Кирило-Методиевска
награда през 1980 г. каза:
„Дейността на Кирил и Методий
и онази държава на духа, която те създадоха, имаха значение за запазването
на българската народност, а впоследствие на нацията, за нейния културен
подем и развитие и имаха значение за цялото славянство…
Държавата, създадена
от Аспарух, осигури успеха на дейността на Кирил и Методий, а дейността
на Кирил и Методий запази българската държава като непревземаема
държава на духа“.
Оказа се, че тайната за необичайното
дълголетие на българското присъствие в духовния живот на Европа е била
достъпна и на мислителите от Българското възраждане. Най-ясно е изразил
това Петко Рачов Славейков в една своя статия, напечатана във в. „Македония“
на 9 май 1870 г. под заглавие „Единадесетий май“:
„Св. Кирил и Методий са
първите, които дигнаха високо пряпореца на славяно-християнската
цивилизация в Европа. До тях, до великите тези от Солун братия българи,
никой не бе погледнал със свойско око връз съдбата на един толкоз многолюден
и почтен народ, както словенският, и никой не бе проникнал в сетните
столетия на неговото бъдеще. Те първи и вярно са схванали, че това
велико племе, надарено от природата с всички хубави душевни дарби,
ако ся наоръжи и с хубавата онази дарба на книжевната наука и закрепне
в народний си живот чрез развитието на народното си слово, тогаз то
всякога може да бъде по-яко от историческите съдби, щото, потиснато в
един случай, да може в друг да ся възправи и с нова сила да следува пътят
на повишението на народний си живот“.
Остава вместо днешна приписка да добавим,
че сред вълната от всеобщи преоценки новоявилото се философско-публицистично
понятие „Българска държава на духа“ оцеля и се възприема като откровение
от официални представители на властта. Нека то послужи за основа
на мъдри държавни решения в неотложното бъдеще!
Няма коментари:
Публикуване на коментар