Почитта към рилския
светец
Малко известни
сведения
за духовната общност
на балканските народи
Проф.
Димитриос Гонис изследва книжовните връзки между славяните и гърците през
Средновековието и Възраждането. Автор е на повече от 80 книги и статии. Чрез
тях в Гърция за първи път са представени светците на Българската православна
църква.
Св.
Иван Рилски е първият български светец, представен с отделна книга в Гърция,
издадена през 1996 г. В същото време за руски и сръбски светци на гръцки език
са отпечатани десетки книги. Редом с тях тя се превръща и в учебник за
богословите в университета.
Почитта
към рилския пустиножител започва през ХIХ век. През 1819 г. той е включен в
сборник с жития на светци (синаксар), съставен от Св. Никодим Светогорец. През
1895 г. същият е включен във „Великия синаксар“ ( сборник с жития на светци) на Константин Дукакис. Същото става и с „Великия
синаксарник“ на Виктор Матеус по-късно, а в наши дни – в сборник на архимандрит
Николай Протопапас.В школата на о-в Халки йеромонах Дамаскин Рилски превежда
„Житието на Св. Иван Рилски“ от изданието на Неофит Рилски, осъществено през
1836 г. в Белград. Три служби са посветени на Св. Иван Рилски. Първата служба е
смесена – гръцка и славянска. Създадена е от митрополит Константин Типалдос-Яковатос,
който е бил директор на школата на о-в Халки от 1844 до 1864 г. Той е имал
слабост към славянския език и поканва Неофит Рилски да чете лекции в школата.
Там е било традиция да се води съвместна литургия – от едната страна на
църквата пее хор на гръцки език, а от другата – хор пее на славянски език. Тази
служба е съхранена в родината на Яковатос – о-в Кефалония в Йонийско море,
където се премества да живее, след като е принуден да напусне школата. Очевидно
е взел със себе си архивите.
Втората
служба е написана през 1860 г. в манастира Ватопед на Атон, където е бил
бившият одрински митрополит Григорий Византиец. Той също е имал голяма слабост
спрямо Св. Иван Рилски. По-рано той е бил митрополит на
Тивериупол (Струмица) и оттам изглежда познава българската православна
традиция. Трябва да се подчертае, че тази служба се създава след събитията във
Вселенската патриаршия през 1860 г. Автор на службата е монахът Яков
Неаскитски.
Третата
служба е написана от Александър Мореатидис през 1917 г., по време на Първата
световна война. В нея се подчертава българският произход на Св. Иван Рилски,
докато в службата на Неаскитски се споменава само планината Рила. В
синаксарника на Дукакис е предадено величание за всички светци, които се
почитат по православния календар на 19 октомври. От своя страна Матеус включва
в синаксарника си един тропар за Св. Иван Рилски, написан от йеромонах Герасим
Микрагонянид.
Проф.
Гонис въвежда в научно обръщение неизвестни материали от архива на о-в
Кефалония. Той приканва български изследователи да го посетят, понеже е напълно
достъпен и предлага поле за плодотворни изследвания.
А
къде в съвременността може да се чуе на живо величание за Св. Иван Рилски в
Гърция? Може да се чуе величание за Св. Иван Рилски в манастира Кехровуни на
о-в Тинос, на Цикладите. Това е най-голямото място за поклонение в Гърция,
посещавано от хора от целия свят. Там се съхранява дясната ръка на рилския светец.
Всяка година на 19 октомври има бдение, посветено нему.
Проф.
Гонис е роден в същинска Гърция, далеч от границите с България. Не е обременен
от исторически вражди и предразсъдъци. Смее да твърди, че е сравнително
най-обективен в представянето на вековните връзки между българската и гръцката
църква. Подготвил е книга със съчиненията на Иван Селимински в техния гръцки
текст, които се съхраняват в Народната библиотека на Атина. Тя включва
пространна студия за неговото творчество и подробен коментар на публикуваните
съчинения.
Атинският професор признава, че е привлечен от
делото на пътуващите проповедници, наричани таксидиоти– черноработниците
на духовното поприще, без които словото Божие и животът на балканските църкви и
манастири са невъзможни.
БРОЙ 52/НОЕМВРИ 2017 Г.
"За Буквите" Кирило-Методиевски вестник
Няма коментари:
Публикуване на коментар